Soihtu Asuminen: Usein kysytyt kysymykset
Soihtu Asuminen käsittelee vuosittain tuhansia hakemuksia ja solmii noin 1400 sopimusta. Tiedämme, että jokaisella hakijalla ja asukkaalla on paljon kysymyksiä, joihin kaipaa nopeasti vastauksia. Niinpä keräsimme usein kysytyt kysymykset samalle sivulle – kenties myös sinun kysymykseesi löytyy vastaus tältä sivulta.
Asunnon hakeminen
Soihdun asuntoja voi hakea kuka tahansa. Asuntoja vuokrataan kuitenkin ensisijaisesti opiskelijoille, joista ensiksi huomioimme Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan jäsenet. Kortepohjan ylioppilaskylän talot A-J sekä Q-T ovat opiskelija-asuntokohteita, joiden asukasvalintaa säätelee ARAn asukasvalintaperusteet ja näihin asuntoihin asukasvalinta tehdään tarveharkinnan mukaan. Soihdun opiskelija-asunnot ovat tarkoitettu henkilöille, jotka osallistuvat koulutukseen, johon voi saada opintotukilain mukaista opintotukea. Tällaista koulutusta ovat korkeakoulututkinto, tieteellinen jatkotutkinto, erillinen ammatillinen täydennyskoulutusohjelma, ammatillinen peruskoulutus ja lisäkoulutus sekä lukion oppimäärä.
Huomioithan myös, että kaikki elokuun alusta vapautuvat asunnot ja huoneet varataan vuosittain uusille opiskelijoille, joista ensisijaisena huomioidaan Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (JYYn) jäsenet.
Voit lukea aiheesta lisää Asumisen ohjepankista.
Varsinaisia asuntojonoja ei ole. Tietyt Soihdun kohteet ovat opiskelija-asuntokohteita, joiden asukasvalintaa säätelee ARAn asukasvalintaperusteet ja näihin asuntoihin asukasvalinta tehdään tarveharkinnan mukaan. Lähetämme hakijalle asuntotarjouksen, kun hakijan toiveita vastaava asunto on vapautumassa edellyttäen, että hakija täyttää kyseisen kohteen hakukriteerit.
On siis vaikea arvioida, koska asuntoja vapautuu, sillä niitä tarjotaan silloin kun edellinen asukas on irtisanonut asunnon. Yleisesti ottaen asunnon saa yleensä nopeammin keväällä ja kesällä kuin syksyllä uusien opiskelijoiden aloittaessa opintonsa, ja yksiöt ovat asuntotyypeistä kysytyimpiä. Kaikki elokuun alusta vapautuvat asunnot ja huoneet varataan vuosittain uusille opiskelijoille, joista ensisijaisena huomioidaan Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (JYY) jäsenet.
Jos olet kiinnostunut vapautuvien asuntojen tilanteesta, voit myös tilata hakijan uutiskirjeen.
Näet vapaana olevat asunnot Selaa asuntoja -osiosta, kun valitset Näytä-valikosta ”Heti vapaat”. Huomioithan kuitenkin, että erityisesti opiskelijoille tarkoitettuja asuntoja tarjotaan tarveharkinnan mukaisesti ja ensisijaisesti opiskelijoille.
Liittymällä uutiskirjeemme tilaajaksi saat ensimmäisenä tiedon vapautuvista asunnoista.
Asuntoja tarjotaan tarveharkinnan perusteella ja lähetämme asuntotarjouksen sähköpostitse, kun hakemustasi vastaava asunto on vapautumassa – edellyttäen, että täytät asunnonhakijan kriteerit.
Pidäthän yhteystietosi ajan tasalla ja seuraile sähköpostiasi säännöllisesti, sillä asuntotarjous vanhenee nopeasti. Huomioithan, että emme ilmoita hakemuksen jättäneille erikseen, mikäli emme pysty tarjoamaan asuntoa halutun kuukauden alusta.
Yleensä asuntoja tarjotaan silloin, kun edellinen vuokralainen on irtisanonut vuokrasopimuksen (täyden kalenterikuukauden irtisanomisajalla), mikä tarkoittaa, että tarjous lähetetään noin kuukautta ennen sopimuksen alkamista. Jos siis haet asuntoa elokuun alusta, todennäköisesti saat tarjouksen aikaisintaan kesäkuun lopussa.
Yleisin virhe hakemuksella tapahtuu silloin, kun hakija täyttää tietonsa kahdesti (myös kohtaan “Mukana muuttavat”). Jos muutat asuntoon yksin, voit hypätä seuraavan kohdan yli. Toinen yleinen virhe on määrittää vuokrasopimus määräaikaiseksi, mutta ei anneta päättymispäivää. Tällöin hakemus menee virheellisenä läpi.
Tarkistathan nämä kohdat ja mikäli hakemus ei vieläkään mene läpi, olethan yhteydessä Soihtu Asumisen palvelupisteelle (asuminen@soihtu.fi).
Tämä on hyvin tapauskohtaista ja riippuu siitä, onko asunto tyhjä vai asuuko siellä vielä edellinen asukas. Voit tiedustella asiaa Soihtu Asumisen palvelupisteeltä sähköpostitse tai puhelimitse.
Usein asunnoissa asuu vielä asukas, jolloin asuntonäyttö on mahdollista vain, jos edellinen asukas on antanut irtisanomisen yhteydessä luvan luovuttaa yhteystiedot uudelle asukkaalle. Jos asunto on tyhjä, voidaan asuntonäytöstä sopia erikseen.
Asuntoja tarjotaan asuntojen vapautuessa, eli silloin kun edellinen asukas on irtisanonut asunnon. Tästä syystä emme voi tietää, millaisia asuntoja vapautuu ja milloin. Jos olet saanut meiltä asuntotarjouksen, etkä haluakaan hyväksyä sitä, emme voi taata sinulle uutta asuntotarjousta.
Voit hyväksyä tai hylätä asuntotarjouksen sähköisesti. Mikäli et hyväksy tarjousta, voit kuitenkin jättää asuntohakemuksen voimaan. Suosittelemme myös päivittämään asuntohakemustasi säännöllisesti, mikäli kriteerit ovat muuttuneet.
Jos sinulla ei ole suomalaisia pankkitunnuksia, voit törmätä tällaiseen ongelmaan sähköisessä palvelussamme. Asuntotarjouksen voi hyväksyä tai hylätä kahdella tapaa:
- Jos sinulla on suomalaiset verkkopankkitunnukset, rekisteröidy järjestelmään pankkitunnuksillasi. Muista hyväksyä tai hylätä tarjous pyydetyn ajan kuluessa.
- Jos sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, sinun on rekisteröidyttävä palveluun Toimistotunnistautumisen kautta. Ole tarvittaessa yhteydessä Soihtu Asumisen palvelupisteelle.
Muuttaminen
Saat asuntosi avaimet Soihtu Asumisen palvelupisteeltä aikaisintaan vuokrasopimuksen voimassaoloajan ensimmäisenä arkipäivänä klo 12.00 jälkeen. Jos vuokrasopimuksesi alkaa siis viikonloppuna tai pyhäpäivänä, saat avaimet seuraavana arkipäivänä. Tämä johtuu siitä, että lain mukaan edellisellä asukkaalla on oikeus pitää avaimia aina tuonne saakka.
Avaimen voit tilata avainautomaattiin tai noutaa Soihtu Asumisen palvelupisteeltä aukioloaikojen puitteissa. Avainautomaatti sijaitsee Soihtu Asumisen palvelupisteen aulassa (Vehkakuja 2 B).
Uuden asuntosi avaimet saat vuokrasopimuksesi ensimmäisenä arkipäivänä aikaisintaan klo 12.00, johon mennessä sinun on mahdollisesti myös palautettava nykyisen asuntosi avaimet, mikäli vanhaan asuntoosi on muuttamassa uusi asukas. Otathan siis huomioon muuttoa suunnitellessasi, että muuttoaikaa ei välttämättä ole mahdollista järjestää.
Toisinaan voi olla niin, että asunto johon olet muuttamassa, vapautuu aikaisemmin tai vastaavasti vanhaan asuntoosi ei ole heti muuttamassa toista asukasta. Halutessasi voit selvittää Soihtu Asumisen palvelupisteeltä, onko sinun mahdollista saada uuden asuntosi avaimet aiemmin tai palauttaa vanhan asuntosi avaimet hieman myöhemmin. Otathan kuitenkin huomioon, että aina emme tiedä asuntojen tilanteesta kuin muutamaa päivää ennen kuun vaihdetta ja ylimääräisiltä vuokrapäiviltä peritään päiväkohtaista vuokraa.
Jos asunto on erittäin epäsiisti, olethan yhteydessä Soihtu Kiinteistöhuoltoon (p. 010 524 8315), joka voi käydä tarkistamassa tilanteen mahdollisimman pian ja pyytää siivoojan siistimään asunnon.
Jos et pysty odottamaan siivoojan käyntiä (useimmiten seuraavana arkipäivänä), ota asunnosta kuvia ennen sen siivoamista. Kun muutat Soihdun asuntoon, sinulle lähetetään sähköpostitse huoneistokortti, joka sinun tulee täyttää. Huoneistokorttiin on hyvä täyttää kaikki mahdolliset viat, jotta ne eivät tule sinun vastuullesi. Huoneistokortti lähetetään automaattisesti joka kuukauden 5., 10. ja 15. päivä vuokrasopimuksen alettua.
Mikäli asunto on erittäin siivottomassa kunnossa tai siellä on merkittäviä puutteita, voit myös tehdä kirjallisen reklamaation.
Voit hakea asunnonvaihtoa täyttämällä asuntohakemuksen. Asunnon hakeminen ja tarjoaminen etenevät samoin kuin muillakin hakijoilla. Soihdun asunnosta toiseen vaihtaessasi sinun ei kuitenkaan tarvitse huomioida normaalia irtisanomisaikaa.
Jos vaihdat samasta asuntotyypistä toiseen, esim. yksiöstä yksiöön, veloitamme sinulta ensimmäisen vuokran yhteydessä 55 euron palvelumaksun. Jos vaihdat eri asuntotyyppiin, esim. solusta yksiöön, tai vaihtosi johtuu perhekoon muuttumisesta tai terveydellisistä syistä, palvelumaksua ei veloiteta.
Huomioi, että sinun tulee myös toimittaa Soihtu Asumisen asiakaspalveluun irtisanomislomake koskien nykyisen asuntosi vuokrasopimusta. Toimita sähköinen lomake sen jälkeen, kun olet allekirjoittanut uuden vuokrasopimuksesi. Mahdollinen aiemmin maksamasi vakuus palautetaan ilmoittamallesi tilille (kyseisen) vuokrasuhteesi päätyttyä.
Kaikkien Soihdun asuntojen asuntotarkastuksista vastaa Soihtu Kiinteistöhuolto. Huolto käy tarkastamassa asunnon kunnon edellisen asukkaan palautettua avaimensa tai viimeistään vuokrasuhteen päättymistä seuraavana arkipäivänä. Asunnon kuntoa verrataan sisään muuttamisen yhteydessä täyttämääsi huoneistokorttiin. Poismuuttavan asukkaan vastuulla on tyhjentää ja siivota asunto huolellisesti.
Mikäli asunnon siivous on ollut puutteellinen, poismuuton jälkeinen siivoustyö tehdään tuntihinnoittelun mukaisesti riippuen siitä kuinka monta työtuntia tehty työ kestää. Suurin osa tapauksista tulee kuntoon n. 1 tunnissa, mutta joissain tapauksissa siivoustyöhön voi mennä useampikin tunti.
Asuntotarkastusraportille on kirjattu mahdolliset viat ja puutteet, mutta kaikista puutteista ei välttämättä laskuteta asukasta, vaan ne luetaan ns. normaaliin kulumiseen. Mikäli asunnossa tai sen siivouksessa on merkittäviä puutteita, niistä lähetetään asukkaalle lasku tai kulut vähennetään mahdollisesta vakuudesta. Voit lukea lisää asuntotarkastuksesta ja raportoinnista Asumisen ohjepankista.
Lopullisen asuntotarkastuksen jälkeen siivoaminen ei ikävä kyllä ole enää mahdollista, sillä asuntoon on todennäköisesti muuttamassa jo seuraava asukas.
Osaan asunnoista tehdään ennakkotarkastus ja tällaisessa tapauksessa siivous on vielä mahdollista tehdä itse ennen lopullista asuntotarkastusta.
Muuttosiivous kannattaa tehdä alun alkaen huolellisesti noudattaen muuttosiivousohjeita, jotta seuraavan asukkaan on mukavampi muuttaa asuntoon.
Kaikkien Soihdun asuntojen asuntotarkastuksista vastaa Soihtu Kiinteistöhuolto. Poismuuttaneelle asukkaalle lähetetään sähköpostiin viesti, kun tarkastus on tehty. Viestissä kerrotaan mahdollisista asunnon kunnossa tai siivouksessa havaituista puutteista. Aina kaikkia viestissä mainittuja vikoja ei kuitenkaan laskuteta asukkaalta, jos ne ovat ns. normaalia kulumista.
Reklamaatio kannattaa siis tehdä vasta, mikäli saat laskun asuntoon liittyvistä korjauksista tai siivouksesta. Jos olet eri mieltä laskutetuista puutteista, voit reklamoida siitä. Reklamaatio tulee aina tehdä kirjallisesti kohtuullisessa ajassa Soihtu Kiinteistöhuollolle ja sen voi tehdä nettisivuillamme olevan lomakkeen avulla.
Avaimet tulee palauttaa viimeistään vuokrasopimuksen päättymistä seuraavana arkipäivänä klo 12.00 mennessä Soihtu Asumisen (Vehkakuja 2 B) lukolliseen postilaatikkoon tai palvelupisteellemme. Jos palautat avaimet Soihtu Asumisen postilaatikkoon, laita ne kirjekuoreen, johon merkitset minkä asunnon avaimista on kyse.
Tarkistathan, että palautat kaikki saamasi avaimet: asunnon avaimet, Kyläavaimen, postilaatikon avaimet, lämpötolpan avaimen, myös mahdolliset kaverilla tai sukulaisella olleet vara-avaimet. On poismuuttavan asukkaan vastuulla palauttaa avaimet vuokranantajalle ajallaan. Jos ystäväsi palauttaa avaimesi puolestasi, ohjeistathan häntä palauttamaan avaimet oikeaan paikkaan ajallaan. Puuttuvat avaimet veloitetaan sinulta.
ÄLÄ jätä avaimia asuntoon. Avaimia ei myöskään tule palauttaa Rentukan postilaatikkoon.
Huomioithan, että mikäli et palauta avaimia vuokrasopimuksen päätyttyä, lain mukaan sinulla on velvollisuus maksaa vuokraa hallinta-ajalta.
Lue lisää avainten palauttamisesta Asumisen ohjepankista.
Avaimet
Jos olet kadottanut avaimesi, voit tilata uuden avaimen avainautomaattiin tai noutaa sen Soihtu Asumisen palvelupisteeltä aukioloaikojen puitteissa. Kadonnut avain veloitetaan sinulta korvaushinnastomme mukaisesti.
Avainkortit tulee uusia tai päivittää säännöllisin väliajoin. Toisinaan voi kuitenkin käydä niin, että päivittämisestä huolimatta avain ei toimi niin kuin sen pitäisi. Tällöin voit tilata uuden avaimen avainautomaattiin tai noutaa sen Soihtu Asumisen palvelupisteeltä aukioloaikojen puitteissa. Mikäli tarvitset ovenavausta, olethan yhteydessä kiinteistöhuoltoon.
Voit lukea lisää ovenavauksesta ja toimimattomasta avainkortista Asumisen ohjepankista.
Kiinteistöhuolto ja muutostyöt
Soihtu Kiinteistöhuolto saa huoltopyyntölomakkeen avulla tiedon asunnossasi olevasta viasta välittömästi ja tulee korjaamaan sen mahdollisimman pian. Huoltopyyntöjä hoidetaan kiireysjärjestyksessä. Otathan myös huomioon, että kuunvaihde on kiinteistöhuollossa usein kiireistä aikaa, joten silloin reagoinnissa voi kestää hieman pidempään.
Mikäli vika vaatii välitöntä huomiota (esimerkiksi vuoto keittiön tai vessan vesihanassa), kannattaa huoltoon ottaa yhteyttä puhelimitse.
Seiniin voi tehdä kiinnityksiä, kunhan varmistutaan kantavuuksista ja työ tehdään valmistajan ohjeiden mukaisesti. Poismuuton yhteydessä seiniin tehdyt reiät tulee paikkakorjata.
Korjaukset ja kiinteistöhuollon ulko- ja sisätyöt kuuluvat Soihdun vastuulle, kun kyseessä on asunnon normaali kuluminen. Jos korjaus- ja huoltotöitä joudutaan tekemään asukkaan omasta tai vieraasta tuottamuksesta johtuen, korvausvastuu on asukkaalla. Yleisimpien vuokralaiselta veloitettavien korjausten hinnat löytyvät korvaushinnastostamme. Lähtökohta on, että jos teet muutoksia asuntoosi, tulee sinun palauttaa asunto ennalleen muuttaessasi pois. Kommunikointi kiinteistöhuollon kanssa sujuu parhaiten sähköisen huoltopyyntölomakkeen avulla.
Kiinteiden kalusteiden irrottamisesta on sovittava kiinteistömanagerin kanssa täyttämällä huoltopyyntö. Huomioithan myös, että DC-FIX ja muiden vastaavien sisustusmuovien sekä peilien kiinnittäminen huoneistoon on kielletty.
Tutustu myös korjausvastuutaulukkoomme Asumisen ohjepankissa.
Asukkaan palvelut
Soihdun asuinkohteista Kortepohjan ylioppilaskylässä sekä Soihtu Vehkakujalla on vuokrattavia autopaikkoja. Soihtu Korttelikylä on autoton kohde. Jokaisessa kohteessa on lisäksi muutamia kiekkopysäköintipaikkoja vieraita varten.
Kortepohjan ylioppilaskylän ja Soihtu Vehkakujan asukkaat voivat vuokrata autopaikan eParking-palvelun kautta. Jos haluat vuokrata autopaikan kohteesta, jossa eParking on käytössä, tulee sinun ensin hakea oikeus paikan varaamiseen osoitteesi perusteella eParking-palvelussa. Voit jonottaa autopaikkaa jo ennen vuokrasopimuksesi alkua, mutta vasta sen jälkeen kun sopimus on allekirjoitettu.
Lisätietoa autopaikan varaamisesta ja pysäköinnistä Asumisen ohjepankissa.
Soihdun asukkailla on käytössään kaksi erillistä sähköistä järjestelmää.
Varauspalvelun kautta voit varata pyykki- ja saunavuoroja sekä harrastustiloja.
Asukassivun kautta näet esimerkiksi vuokranmaksutietosi ja pääset päivittämään yhteystietojasi. Sinun kannattaa pitää yhteystietosi ajan tasalla asukassivun Omat tiedot-osiossa, koska suuri osa asukasviestinnästämme ja laskutuksestamme tapahtuu sähköpostin välityksellä.
Kun muutat, saat automaattisesti varauspalvelun tunnukset sähköpostiosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut asunnonhaun yhteydessä. Uuden salasanan unohtuneen tilalle voit noutaa varauspalvelun etusivulla olevan salasanan muistutuslinkin kautta.
Asukassivua voit käyttää, kun henkilöllisyytesi on varmennettu vahvalla tunnistautumisella. Ensimmäisellä käyttökerralla klikkaa kirjautumissivun Rekisteröidy käyttäjäksi -linkkiä. Tunnistauduttuasi pankkitunnuksillasi järjestelmä ohjaa sinut luomaan itsellesi salasanan. Ellei sinulla ole pankkitunnuksia, pääset ottamaan Asukassivun käyttöösi, kun sinut on tunnistettu Soihtu Asumisen palvelupisteellä. Ota mukaasi kuvallinen, voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti) ja vieraile Soihtu Asumisen palvelupisteessä, jossa henkilökuntamme tunnistaa sinut ja vahvistaa sähköpostiosoitteesi. Tämän jälkeen pääset käyttämään asukassivua klikkaamalla Rekisteröidy käyttäjäksi → Toimistotunnistautuminen.
Jos tietokoneesi ei saa Internet-yhteyttä, katso ensin ohjeet laajakaistayhteyden käyttöönottamisesta.
Mikäli laajakaistayhteys on otettu käyttöön ohjeiden mukaisesti, eikä se toimi vieläkään, ole yhteydessä tukeen Soihdun laajakaistan tukipyyntölomakkeen avulla.
Vuokranmaksu
Voit tarkistaa vuokrasi maksutilanteen Asukassivuilta. Huomioithan, että tieto päivittyy järjestelmään muutaman arkipäivän viiveellä.
Jos kyseessä on ensimmäisen kuukauden vuokra, jolla vahvistat vuokrasopimuksesi, saat vahvistusviestin ja uuden vuokralaskun, kun vuokrasi on saapunut.
Jos ongelma johtuu käyttämistäsi pankkipalveluista, ota ensisijaisesti yhteyttä pankkiisi selvittääksesi ongelman. Ota yhteyttä myös Soihdun vuokravalvontaan (vuokrat@soihtu.fi), jos vuokranmaksusi uhkaa myöhästyä ongelman takia. Mikäli käytössäsi on pankin automaattimaksut, muista uusia maksu vuosittain, jotta vuokranmaksusi ei katkea automaattimaksun päättyessä.
Jos sinulla on ongelmia TransferMaten tai muiden maksunvälittäjäpalveluiden kanssa, ota yhteyttä palveluntarjoajaan.
Mikäli vuokranmaksuongelmasi on taloudellinen, voimme yrittää helpottaa tilannettasi väliaikaisesti esim. siirtämällä maksupäivää maksusopimuksella. Soihdulla asuessasi tukenasi on vuokravalvonnan lisäksi myös Asumisneuvonta.
Lue lisää vuokranmaksusta ja maksuvaikeuksien hoitamisesta Asumisen ohjepankista.
Lisää kysymyksiä?
Miksi huoneistokortti kannattaa täyttää sisään muuttaessa? Saanko maalata asuntoni seiniä? Mihin neuvon kaverin parkkeeraamaan autonsa?
Ohjepankkiin on koottu tietoa, ohjeita ja vinkkejä asunnon hakemisesta ja asumisesta Soihdun kohteessa.