Reklamaatiot

Joskus asuntoon ja asumiseen liittyvissä asioissa tulee vastaan tilanteita, joissa kaikki ei mene niin kuin pitää. Tällöin vuokralaisella on mahdollisuus tehdä kirjallinen reklamaatio. Reklamaatio on aina tehtävä kirjallisena kohtuullisessa ajassa, ja siihen vastataan kahden viikon kuluessa. Mahdollinen hyvitys myönnetään seuraavan kuukauden/seuraavien kuukausien vuokraan.

Reklamaatio asunnon kunnosta tai asumisoloista

Asunnot tarkastetaan edellisen asukkaan muutettua pois, mutta joskus uusi asukas ehtii alkaa tehdä muuttoa ennen tarkastajan tuloa, tai edellisen asukkaan muutosta voi olla jo jonkin aikaa. Viat ja puutteet tulee kirjata huoneistokorttiin, ja kiireellisistä siivous- ja korjaustarpeista tulee ilmoittaa Soihtu Kiinteistöhuoltoon. Asumisen aikana ilmenevistä vioista tulee myös aina ilmoittaa huoltoon.

Jos asuntosi on erityisen huonossa kunnossa tai likainen tai asumisoloissa asunnon tai siihen liittyvien palveluiden osalta on huomautettavaa, voit tehdä reklamaation alla olevan lomakkeen avulla. Likaisesta asunnosta kannattaa myös liittää liitteeksi kuvia asunnosta, jotta reklamaation käsittely nopeutuu.

Reklamaatio asuntotarkastuksesta

Kaikkien Soihdun kohteiden asuntotarkastuksista vastaa Soihtu Kiinteistöhuolto. Poismuuttaneelle asukkaalle lähetetään sähköpostiin viesti, kun tarkastus on tehty. Viestissä kerrotaan mahdollisista asunnon kunnossa tai siivouksessa havaituista puutteista.

Jos olet eri mieltä tarkastuksessa havaituista puutteista, voit reklamoida tarkastuksesta oheisella lomakkeella. Reklamaatio tulee aina tehdä kirjallisesti kohtuullisessa ajassa Soihtu Kiinteistöhuollolle.

Reklamaatio laskusta tai maksuhuomautuksesta

Jos olet saanut mielestäsi virheellisen tai aiheettoman laskun tai maksuhuomautuksen, lähetä reklamaatiosi meille oheisen lomakkeen avulla. Perustelethan reklamaatiosi. Mikäli aiheeton lasku perustuu esimerkiksi ovenavauksiin tai siivouskuluihin, valitsethan lomakkeelta kohdan asunnon kunto tai asuntotarkastus.

Reklamaatio muusta haitasta

Jos koet että sinulle on aiheutunut kohtuutonta haittaa (esim. ylimääräisiä muuttokuluja), joka ei kuitenkaan liity asunnon kuntoon, lähetä reklamaatiosi Soihtu Asumiselle oheisen lomakkeen avulla. Perustele reklamaatiosi huolellisesti (voit liittää viestiisi kuvia tai aiempia sähköpostiviestejä) ja kerro, mikä on mielestäsi kohtuullinen hyvitys tässä tilanteessa.

Huomaathan, että työmaan aiheuttamasta melusta emme myönnä vuokrahyvitystä.

Reklamaatiolomake

Nimi(Pakollinen)
Asunnon osoite(Pakollinen)
Kuvaile mahdollisimman tarkasti reklamoitava asia. Perustele kattavasti, miksi haet vuokra- tai laskuhyvitystä. Mahdollista liittää myös kuvaliite lomakkeen lopussa.
Esitä halutessasi oma näkemyksesi kohtuullisesta korvauksesta.
Max. tiedoston koko: 10 MB.
Esim. kuva/t asunnosta tai kuittikopio, jos haet hyvitystä jostakin maksusta.

Katso myös:

Asuntotarkastukset

Ajankohtaista

Soihtu Korttelikylän asukaskokous 22.11. Ilokivi Venuella

/ 18.11.2022

Soihtu kutsuu koolle Korttelikylän asukkaat vuosittaiseen asukkaiden kokoukseen tiistaina 22.11. klo 17 alkaen Ilokiven Venuelle (Keskussairaalantie 2). Soihdun henkilökunta on paikalla kertomassa ajankohtaisista asumisen asioista, lisäksi...

Näkymä B-talon Bertta-saunan terassilta Kortepohjan kaupunginosaan. Etualalla terassikalusteet. Alkuperäinen kuva Jari Kuskelin

Kuinka varautua sähkökatkoon Soihdun asukkaana?

, / 18.11.2022

Tulevana talvena voidaan sähköpulan takia joutua turvautumaan ennalta suunniteltuihin, noin kahden tunnin sähkökatkoihin kuorman tasaamiseksi. Sähkökatkokseen varautuminen onkin yksi kansalaistaidoista.

Marraskuun Asukasinfo

, / 14.11.2022

Soihtu Asumisen asukkaille lähetetään kuukausittain uutiskirje Soihdun asuinkohteiden (Kortepohjan ylioppilaskylä, Soihtu Vehkakuja, Soihtu Korttelikylä) ajankohtaisista asumiseen liittyvistä asioista. Uutiskirje lähetetään...