Asukastyytyväisyyden eteen tehdään päivittäin työtä

Soihdun voimassa olevan strategian (2023-2027) myötä asiakastyytyväisyys on noussut Soihtu Asumisen tärkeimmäksi mittariksi asuntojen käyttöasteen rinnalle. Haluamme, että opiskelijat viihtyvät asunnoissamme ja asuintalojen yhteisissä tiloissa.

Toukokuussa 2023 otimme käyttöön uuden työkalun, jonka avulla voimme seurata asukkaiden tyytyväisyyttä ja suositteluhalukkuutta nopeammalla pulssilla, kuin aikaisemmin. Ennen viime vuotta laaja asukaskysely toteutettiin kerran vuodessa, kun nykyisen työkalun avulla lyhyempi kysely lähtee tietylle osalle asukkaista kerran kuussa. Näin asukastyytyväisyyden seuranta on tullut osaksi arkea ja saamme säännöllisemmin palautetta toiminnastamme.

Viimeisen vuoden aikana asukkaiden suositteluhalukkuus on noussut

Uudella kyselymallilla mittaamme sekä asumisen aikaista asukastyytyväisyyttä että sisään- ja poismuuttojen asukastyytyväisyyttä. Näiden lisäksi seuraamme asukkaiden suositteluhalukkuutta, eli NPS-lukua. Vuonna 2022 Soihtu Asumisen NPS-luku oli 34 ja nyt vuoden säännöllisen mittauksen jälkeen edellisen 12 kuukauden (05/2023 – 04/2024) NPS-luku on 47.

Asumisen aikaista asukastyytyväisyyttä seuraamme yhdeksän kysymyksen avulla, joissa kysymme asukkailta muun muassa asumisen palveluista, asukassivusta, huoltopyyntöjen käsittelystä sekä yhteisten tilojen siivouksen tasosta. Tyytyväisimpiä asukkaat ovat asumisen palveluihin ja asunnon kuntoon. Myös piha-alueiden hoito kesäaikaan ja asuinalue saavat kiitosta. Vähiten tyytyväisiä asukkaat ovat tällä hetkellä yhteisten tilojen siisteyteen, huoltopyyntöjen käsittelyyn sekä piha-alueiden talvihoitoon.

Käymme kyselyn tuloksia säännöllisesti läpi henkilöstön kanssa ja pohdimme yhdessä ratkaisuja kehittämistä vaativiin aihealueisiin. Kuluneen kevään aikana on muun muassa tehty muutoksia siivousjärjestelyihin, asuntojen ennakkotietojen jakamiseen sekä kilpailutettu ulkoalueista vastaava huoltoyhtiö. Kesäkuussa aloitamme moniammatilliset viihtyvyysauditoinnit, joiden tavoitteena on havainnoida yhteisten tilojen viihtyvyyteen, siisteyteen ja viestintään liittyviä kehityskohteita.

Asukkaiden kommentit auttavat löytämään lisää kehityskohteita

Kyselyn lopuksi asukkailla on aina mahdollisuus antaa myös vapaata palautetta. Näitä palautteita käydään myös säännöllisesti läpi ja niistä onkin noussut hyviä kehityskohteita asukkaiden viihtyvyyden lisäämiseksi.  

Vapaissa kommenteissa eniten on tullut palautetta jätehuollosta, yhteisten tilojen (erityisesti pyykkitupien) siisteydestä sekä huoneistoon liittyvistä asioista. Korttelikylässä korostuu huoltopyyntöjen käsittelyn hitaus – tämä johtuu uudiskohteen takuuhuolloista, joissa huoltotoimenpiteet kuuluvat pääosin rakentajan vastuulle.

Saamme asukkailta myös toiveita asukas- ja yhteisötoimintaan liittyen ja näitä asioita viemme kootusti eteenpäin kohteiden asukastoimikunnille.

”Yhteisiä järjestyssääntöjä ei noudateta asukkaiden kesken, tästä erityismainintana kierrätyspisteet. Usein tilanne on se että roskia löytyy iso pino, osittain roska-astian ulkopuolelle kasaantuneena, johtuen siitä että useampi peräkkäinen henkilö on todennut että yhdessä roska-astiassa ei ole tilaa (tai siis yhdellä puolella sitä astiaa), jonka jälkeen ei ole katsottu metriäkään ympärille, esim. jos vaikka roska-astian toisella puolella olisi kansi, josta mahtuu pudottamaan roskat. —”

Asukaspalaute 2024

”Langaton internet asunnoissa olisi tarpeen, jos se saadaan niin tulee olemaan täydellinen asuinpaikka!”

Asukaspalaute 2024

”Arvostan Soihdulla erityisesti sitä, että toiminnassa huomioidaan ympäristö ja ilmasto hyvin ainakin verrattuna moniin muihin taloyhtiöihin yms. Asukkaita pitäisi motivoida entistä enemmän esimerkiksi jätteiden lajitteluun ja muihin hyviin valintoihin. Vedensäästökilpailu oli hyvä! Internet-yhteyden tulisi nykypäivänä olla langaton.”

Asukaspalaute 2024

”Paremmat kyltit talojen (etenkin MNOP) ovien edustalle jotka kieltävät tupakoinnin siinä, ja ohjeistus tupakontipaikalle. Rappukäytäviin näkyviin hiljaisuus aika yms talon sääntöjä, esim että roskia ei jätettäisi käytävälle (jotkut jättää roskapussinsa ovensa viereen odottamaan ja ne haisee ja valuu)”

Asukaspalaute 2024

”Ei yhtään minkäänlaista valitettavaa. Asukastoimikunta on erittäin aktiivinen, tapahtumia riittää, kaikki toimii kuin unelma ja kylä on elävä kokonaisuus, jossa lähestulkoon kaikki palvelut ovat lähellä!”

Asukaspalaute 2024

Mielipiteesi on meille tärkeä!

Mikäli siis saat sähköpostiisi tai tekstiviestitse ilmoituksen kyselystä, otathan pari minuuttia aikaa kysymyksiin vastataksesi. Yhdessä luomme entistä viihtyisämpiä asuinympäristöjä!

Nettisivuillamme voit antaa meille palautetta koska vain – sinun ei tarvitse siis odottaa kyselyä sähköpostiisi, jos haluat antaa palautetta toiminnastamme.

Vaihto-opiskelija Jenna Fontaneau MNOP-talon edustalla

Ajankohtaista

Henkilöstömuutoksia Soihdulla – yhteisömanagerin työtehtäviä hoitaa jatkossa asumiskoordinaattori

, , , / 10.6.2024

Soihdulla on nimitetty työntekijöitä uusiin työtehtäviin kesäkuusta alkaen. Jatkossa yhteisömanagerin vastaavia työtehtäviä hoitaa asumiskoordinaattori Anni Pajari. Hän vastaa kesäkuusta alkaen Soihtu Asumisen asukasvalinnasta,...

Opiskelija soluasunnon huoneessa, istuu tuolilla kannettava tietokone sylissään ja hymyilee kameralle.

Asukastyytyväisyyden eteen tehdään päivittäin työtä

, / 27.5.2024

Soihdun voimassa olevan strategian (2023-2027) myötä asiakastyytyväisyys on noussut Soihtu Asumisen tärkeimmäksi mittariksi asuntojen käyttöasteen rinnalle. Haluamme, että opiskelijat viihtyvät asunnoissamme ja asuintalojen yhteisissä...

Soihtu Korttelikylän opiskelija-asunnon keittiö

Vinkit opiskelija-asunnon hakuun

, / 24.5.2024

Kesän tullen useat tulevat opiskelijat saavat tiedon uudesta opiskelupaikastaan ja sen myötä ajankohtaiseksi tulee myös opiskelija-asunnon hakeminen. Soihtu saa kesäkuukausien aikana opiskelija-asuntoihin useita satoja hakemuksia kuukausittain....