Kiinteistöjen ylläpidon hyvä hallinta – iloa asukkaille, arvoa omistajalle

Teksti: Sanna Kuisma | Kuva: Petteri Kivimäki | Artikkelikuva: Anssi Kumpula

Sanna Kuisma

Kiinteistöjen ylläpito on tänä päivänä monen eri kokonaisuuden hallintaa sekä hyvää ja reilua johtamista. Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnalla ei ollut ennen kiinteistömanageria, vaan tehtävä luotiin vuoden 2019 loppupuolella. Tärkein Soihdun kiinteistömanagerin tehtävistä on estää korjausvelan syntyminen ja jatkaa kiinteistöjen elinkaarta.

Turvallisten ja terveellisten tilojen luominen tuottaa iloa ja yhteisöllisyyttä Soihdun asukkaille, asiakkaille ja toimitiloissa työskenteleville. Soihdun kiinteistöhuoltotiimi vastaa arjessa siitä, että asukkaan ja asiakkaan kokemus tiloista on timanttinen.

Kiinteistömanageri ohjaa kiinteistöhuoltotiimin työtä

Soihtu Kiinteistöhuolto hoitaa kahdenkymmenen kerrostalon ja kolmen puolijulkisen tilan ylläpidon, eli siivous- ja huoltotyöt. Kiinteistöjen ikä ja pintamateriaalien kunto haastavat meitä jatkuvasti vanhemmissa kohteissa. Toisinaan tehtävät ovat hyvin kiireellisiä, esimerkiksi lisävahinkojen estämistä odottamattomissa vikatilanteissa.

Ylioppilaskylässä, Vehkakuja kahdessa sekä Ylioppilastalolla (Ilokivi ja Opinkivi) tekee töitä ahkera, motivoitunut sekä ammatillinen tiimini. Siivotaan, huolletaan ja korjataan kiinteistöjen pikkuvikoja, joskus ihmisiäkin. Kiinteistöhuollon porukka kohtaa työssään paljon asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Sydänchakrassa siivous

Kunnioitan puhdistuspalvelualaa. Sanon usein siivouksen löytyvän sydänchakrastani ja voisin pitää kymmentuntisen luennon siivouksen työvälineistä ja siivoustyön arvosta. Siivooja on talon sydän. Aina siivoojaa ei huomata työssään, mutta kun hän on päivän pois töistä, kaikki huomaavat sen. Ala on jännittävä tästä omaperäisyydestään.

Soihdun siivoojat siivoavat viikoittain reilu 22 000 neliötä. Joissakin tiloissa käydään seitsemän kertaa viikossa, mutta tyypillisesti viisi. Siivoustyö Soihdun kiinteistöissä on tarkkaan mitoitettu siivoustyönmitoitusohjelmalla. Ohjelmasta siivoojamme saavat viikoittaiset työohjeet. Työturvallisuusasiat huomioimme tarkasti, esimerkiksi saunoja on siivottavana paljon. Siivoustyö kohteissamme on välillä myös haastavaa: pesulan rännin siivouksessa menee 30 minuuttia, kun sinne ei oikein meinaa ihminen mahtua. Kuumimpana kesäaikana vanhan talon yläkerrassa voi olla +40 astetta, eli välillä pitää poistua koko kiinteistöstä.

Sähköinen vikailmoitus tavoittaa huoltotiimin nopeasti

Kun asunnosta löytyy vikaa, ei suinkaan ole läheskään aina syytä tarttua puhelimeen, vaan täyttää sähköinen vikailmoitus Soihdun netissä. Vuonna 2020 sähköisiä vikailmoituksia on saapunut 2 278 kappaletta. Rautainen ja ystävällinen parivaljakkoni, eli kentällä työskentelevät kiinteistöhuoltajat, vastaavat asiakkaiden vikailmoituksiin mahdollisimman nopeasti. Vaihdetaan palaneiden lamppujen tilalle ehjiä, palovaroittimen pattereita korvataan uudella, ja tukkeutuneet viemärit avataan. Vikailmoitusten käsitteluyn yhteydessä mitattu asiakastyytyväisyys tarjoamaamme palvelua kohtaan on 95,6 %.

Pienkorjausrakentamista oman tiimin töinä

Kiinteistöissä välillä irtoaa lista lattioista tai hylly tippuu kaapista tai asunto pitää maalata asuntotarkastuksen jälkeen. Vuonna 2020 on käyty korjaamassa, liimaamassa ja maalaamassa yhteensä 375 asunnossa. Soihdun kiinteistöhuollossa pienkorjauksia tehdään talon omana työnä ja isommat remonttihommat yhteistyökumppanien kanssa.

Timanttinen tavoite

Kiinteistömanagerina pidän tehtävänäni turvata, että asukkaat voivat asua meillä mahdollisimman pitkään ja viihtyvät kodissaan. Terveellisissä ja turvallisissa yhteisissä tiloissa on mukava viettää porukalla aikaa tai vaikkapa opiskella. Kiinteistömanagerin ja kiinteistöhuoltotiimin työ on kiinteistön omistajan sijoitus arvokkaaseen tulevaisuuteen.

Soihtu Kiinteistöhuollon vuosi 2020 lukuina:

22 000

Siivottavaa kerrosneliötä viikoittain

2 278

Käsiteltyä huoltopyyntöä vuoden aikana

375

Pienkorjaustehtävää asunnoissa vuoden aikana

95,6%

Tyytyväisten asiakkaiden osuus vikailmoitusten käsittelyn yhteydessä

Kirjoittaja toimii Soihdun kiinteistömanagerina ja vastaa Soihdun kiinteistöhuollon arkityön onnistumisesta.

Ajankohtaista

Asiakaspalvelija puhelimessa.

Uudistuksia Soihdun palveluihin

, , , , / 24.7.2024

Soihtu haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisimman sujuvan asiakaspalvelukokemuksen. Asumisen palvelupisteelle voi varata syyskuusta alkaen henkilökohtaisen palveluajan sähköisen varausjärjestelmän kautta.

Kun muutat pois, palauta avaimet ohjeiden mukaisesti – näin seuraavakin pääsee muuttamaan ajallaan

, , , , / 23.7.2024

Ohjeistamme poismuuttajaa palauttamaan avaimet ajallaan, jotta uuden asukkaan muutto sujuisi mahdollisimman vaivattomasti. Korvaushinnastoon on lisätty veloitukset koskien virheellisiä tai myöhästyneitä avainpalautuksia.

Kaverukset parvekkeella

Elokuun asunnot tarjottu

, , , , / 11.7.2024

Kaikki elokuun alkuun vapautuvat asunnot ovat nyt tarjottuna ja suurimpaan osaan on jo solmittu vuokrasopimus. Yksittäisiä asuntoja tai soluhuoneita saattaa vielä vapautua elokuun alkuun, jos joku asuntotarjouksen saajista ei hyväksy saamansa tarjousta.