Näkymä Kortepohjan ylioppilaskylän sisääntuloväylältä. Etualalla istutuslaatikon reunalla istuu henkilö rauhallinen hymy huulillaan, katse kameraan päin. Taustalla Kortepohjan ylioppilaskylän taloja ja Rentukka-rakennus.

Soihdun vuosi 2023

Soihdun asuntovuokraus onnistui hyvin. Aikaisemmat kehityssaavutuksemme huomioitiin Vuoden parhaat ARA-neliöt 2023 -palkinnolla.

Soihtu Asumisen tunnusluvut 2023

Vuonna 2023 Soihtu Asuminen vastaanotti ja käsitteli 4384 asuntohakemusta, ja solmi 1269 vuokrasopimusta. Asuntojen käyttöaste oli 97,2 %. Asukkaiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku oli 49 (kumulatiivinen toukokuu - joulukuu). Viivadiagrammit ososittavat asuntohakemustej ja vuokrasopimisten määrän kehittymisen vuodesta 2010 alkaen osoittaen pienen notkahduksen vuoden 2020 kohdalla ja huomattavan nousun hakemusmäärissä vuodesta 2021 alkaen.
Jaakko Pelkonen lähikuvassa

”Olosuhteisiin nähden tulos säilyi hyvällä tasolla”

Klikkaa tästä ja lue talousjohtajamme Jaakon analyysi vuodesta 2023.

Kimmo Moilanen

”Soihtu haluaa olla aktiivinen kiinteistönomistaja”

Klikkaa tästä ja lue, mikä ilahdutti kiinteistöjohtajaamme Kimmoa vuonna 2023.

Soihtu suuntaa tulevaisuuteen tavoitteellisin askelin

Teksti: Soihdun toimitusjohtaja Timo Lahtinen

Soihtun toimitusjohtaja Timo Lahtinen ikkunan ääressä, taustalla Kortepohjan kaupunginosa
Timo Lahtinen. Kuva: Visual Friday Oy

Talouden epävarmuus jatkui Suomessa vuonna 2023. Erityisesti kiinteistötoimialalla on yleisesti ollut haasteita. Myös Soihdun vuotta leimasivat korkealla pysyneet korot ja inflaatio. Rahoituksen kohonneet kustannukset voivat näkyä jatkossa myös nousevina vuokrina.

Soihdun asuntojen kysyntä kohosi korkeaksi

Soihdun vuokra-asunnoille on ollut hyvin kysyntää ja asuntovuokrauksemme onkin onnistunut hienosti. Asuntojen käyttöasteet olivat korkealla tasolla kaikissa Soihdun kohteissa.

Kortepohjan Ylioppilaskylä on kohottanut kasvojaan asuintornien (Tornitalot A-E) peruskorjauksien ja piha-alueiden valmistuttua viime vuosina. Ylioppilaskylän kehitystoimenpiteet huomioitiin ARAn Vuoden parhaat ARA-neliöt -palkinnolla alkuvuodesta 2023.

Uuden opiskelija-asuinrakennuksen, päivittäistavarakaupan ja liiketilan rakentaminen pääsi hyvään vauhtiin loppuvuonna. Kohde valmistuu kevään 2025 aikana. Ilahduttavaa on ollut, että asukastoimikunnat ovat olleet aktiivisia kaikissa asuinkohteissamme.

Ylioppilastalo Ilokivellä muutoksia

Ilokiven lounasravintolaa koskien päädyttiin liiketoimintastrategian mukaisesti liiketoimintakauppaan osakkuusyrityksemme Semma Oy:n kanssa loppuvuodesta 2023.

Semma on jyväskyläläisen opiskelija- ja henkilöstöruokailun hyvämaineinen ammattimainen toimija, joten Ilokiven lounasravintola saatiin tulevaisuuden osalta hyviin käsiin.  Ilokiven lounasravintolan historia saa uuden aikakauden Semman ohjauksessa. JYYn oma tapahtumaliiketoiminta jatkuu Ilokivi Venuella.

Tavoitteellisuutta strategian jalkautukseen uudella johtamisjärjestelmällä

Liiketoimintastrategia arkipäiväistettiin OKR-tavoitejohtamisjärjestelmän avulla konkreettisemmaksi koko henkilöstölle ja siinä onnistuttiin tavoitteen mukaisesti. Kiitokset määrätietoisesta työstä etenkin tiimien vetäjien suuntaan. Strategisten tavoitteiden etenemistä seurataan kolmannesvuosi kerrallaan, mikä tuo toimintaan pitkäjänteisyyden lisäksi sopivasti dynaamisuutta.

Soihdun ilmastotoimet jatkuivat

Vuoden 2023 aikana Soihtu jatkoi tavoitteellisia energiatehokkuustoimenpiteitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Näkyvimpinä toimenpiteenä valmistui Soihtu Vehkakujan kolmeen asuinrakennukseen poistoilmalämpöpumppujärjestelmät (PILP), jotka vähensivät kohteen kaukolämmön kulutusta merkittävästi. Kortepohjan ylioppilaskylän R- ja S-taloihin perustettiin uudet aurinkovoimalat.

Soihdun tornitalojen peruskorjaus pienensi A-E-talojen energiankulutusta yli 23 % (pylväskuvaaja)
Soihtu Vehkakujan energiaremontin vaikutukset
Soihdun aurinkovoimaloiden tuotot v. 2023 ja osuus kokonaiskulutuksesta (2%)
Soihdun aurinkovoimalatuotot 2023

Sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen

Uudet ja jatkuvat kehityshankkeet ja toiminnan määrätietoinen kehittäminen eivät olisi mahdollisia ilman sitoutunutta henkilöstöämme. Kiitän Soihtulaisia, yhteistyökumppaneitamme ja Soihdun kohteissa asuvia asukkaitamme hyvästä yhteistyöstä kuluneena vuotena.

JYYn kiinteistöt ja aluekehityshankkeet vuonna 2023

Teksti: Soihdun kiinteistöjohtaja Kimmo Moilanen

Soihdun kiintiestöjohtaja Kimmo Moilanen katsoo kameraan hieman hymyillen. Hänen olkapäänsä nojaa hieman vieeisen talon vaaleaan tiiliseen julkisivuverhoiluun. Taustalla Soihtu Korttelikylän rakennuksia.

Kortepohjan keskustan kehitys muuttaa Ylioppilaskylänkin ilmettä

Soihdun uudisrakentaminen Ylioppilaskylässä sai monen vuoden tauon jälkeen jatkoa, kun syksyllä 2023 aloitettiin U-rakennuksen eli uuden hybridirakennuksen rakentaminen. Rakentamisen mahdollistui, kun Jyväskylän kaupungin valmistelema asemakaavamuutos sai lainvoiman kesällä 2023.

Samassa yhteydessä kaupungille myytiin ylioppilaskylän tontista Kartanonkujan ja Emännäntien risteysalueelta maa-alue, johon kaupunki rakentaa uuden taskupuiston. Asemakaavamuutokset Kortepohjassa jatkuvat tulevina vuosina, ja tämä ensimmäinen vaihe oli tärkeä osa kokonaisuutta. Se mahdollistaa alueen jatkokehitysaskeleet lähivuosina.

Uudisrakennus U-talo kohoaa Kortepohjaan

Uudesta U-talosta rakentuu 9. kerrosta korkea ja siihen rakennetaan 68 opiskelija-asuntoa asuntojakauman ollessa monipuolinen yksiöistä kolmioihin. Kohteeseen tulee asumisen lisäksi Keskimaan Sale-päivittäistavarakauppa sekä Subwayn ravintola.

U-talon rakentamisen ennakoidaan valmistuvan keväällä 2025. Asumisen lähelle sijoittuvat liiketilat turvaavat alueen palveluiden säilymisen ja kehittymisen Soihdun asukkaille ja kaikille kaupunkilaisille. Opiskelijoiden omistama Soihtu haluaa olla aktiivinen kiinteistönomistaja, joka kehittää investoinneillaan omien asuinalueidensa lisäksi myös ympäröivää kaupunkia.

JYY-konsernin investoinnit 2020-2023

Palkinto aktiivisesta kehitystyöstä Soihdulle ja JYYlle

Osoituksena aktiivisesta kehitystyöstä Kortepohjassa Soihtu sai alkuvuodesta päärahoittajaltaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta Vuoden parhaat ARA-neliöt 2023 palkinnon. ARA kehui palkitsemisperusteissaan Soihdun aktiivista ja rohkeaa otetta ylioppilaskylän viihtyisyyden, yhteisöllisyyden ja energiatehokkuuden parantamiseksi.

A-E-tornitalojen energiankulutus peruskorjauskierroksen yhteydessä tehtyjen ilmastoinvestointien jälkeen
Vedenkulutus Soihdun asuintaloissa litraa asukasta kohti v. 2021-2023.
Vedenkulutus 2021 – 2023 Soihdun asuinkohteet, litraa vuorokaudessa asukasta kohti

JYYn keskeisenä oivalluksena oli kylätalo Rentukan aktivointi ylioppilaskylän keskellä helpottamaan opiskelijoiden arjen sujumista, mahdollistamalla oman hyvinvoinnin ylläpitämisen omalla asuinalueellaan ja antamaan puitteet asukkaiden yhteisöllisyyden ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

Kortepohjan ylioppilaskylän julkisivusuojeltuja tornitaloja ja matala pyöräkatos reunustamassa vehreää sisäpihaa
Ylioppilaskylän sisäpihaa. Kuva: Jari Kuskelin

Uusia toimitilavuokralaisia

Toimitilojemme käyttöaste pysyi hyvänä. Ylioppilastalo Opinkiven vuokrasopimukseen solmittiin jatkosopimus Jyväskylän yliopiston kanssa. Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta toimitilamme kiinnostivat myös uusia vuokralaisia, joita saatiin ylioppilaskylään ja Gummeruksenkadun kohteeseen. Uusien sopimusten jälkeen Soihdulla on ainoastaan Gummeruksenkadun tiloissa vielä rajallinen määrä vuokraamattomia toimitiloja.

Opinkivi-rakennus Seminaarinmäellä puiden ympäröimänä, Ruusupuiston puolelta katsottuna
JYYn Opinkivi-rakennus Seminaarinmäellä. Kuva: Visual Friday Oy / Tiina Salminen

Asukkaiden aktiivisuus lisää alueiden arvoa

Asukastyytyväisyyden painottamista Soihdun toiminnassa jatkettiin. Yhteistyötä asukastoimikuntien kanssa syvennettiin. Soihtu pyrki edistämään asukastoimikuntien työtä järjestämällä asukastoimikunnille koulutusta ja lisäämällä asuinkohteiden asukastoimikuntien välistä yhteistyötä yhteisillä tapaamisilla. Asukastoiminta olikin iloksemme vilkasta läpi vuoden.

Soihtu Vehkakujan kohteen asukkaiden kerhohuone. Huone on sisustettu raikkain värein. Takaseinällä on kaappi, jossa esillä kirjoja ja lehtiä. Etualalla biljardipöytä palloineen. Pöydän toisella puolella istuu yksi henkilö biljardikeppi kädessään ja hymyilee iloisesti, katse hieman sivussa kamerasta.
Soihtu Vehkakujan asukkaiden yhteinen tila toimii kohtaamispaikkana. Kuva: Mari Mansikkamäki / Visual Friday Oy

Kehittyvää asiakasymmärrystä jatkuvalla mittauksella

Asukastyytyväisyyden mittaamiseen otettiin vuoden aikana käyttöön uusi työkalu Buenno. Uuden työkalun myötä vuosittaisista laajoista asukastyytyväisyysmittauksista luovuttiin ja asukaspalautetta kerätään jatkossa kuukausittain erikseen tulevilta, lähteviltä sekä pysyviltä asukkailta. Jatkuva palautteen kerääminen mahdollistaa nopeamman reagoinnin puutteisiin ja epäkohtiin sekä antaa tietoa yleisestä tyytyväisyydestä eri osa-alueisiin sekä mahdollistaa jatkuvan suosittelulukeman eli NPS-lukeman seuraamisen. Asukkaiden NPS-luku nousi vuoden 2023 aikana 34:stä 49:ään, mutta osittain lukeman luotettavuuteen vaikutti vielä uusi mittaustapa, joten NPS-luvun luotettavuus paranee koko ajan.

JYY-konsernin talous 2023

Teksti: JYYn talousjohtaja Jaakko Pelkonen

JYYn talousjohtaja Jaakko Pelkonen katsoo kameraan hymyillen. Taustalla olevan valokuvatapetin kuvassa rakennetaan korkeita kerrostaloja.
Soihdun ja JYYn talousjohtaja Jaakko Pelkonen. Kuva: Jenna Pigg

Vuoden 2023 tulos päätyi positiiviseksi sekä JYY-konsernissa että emoyhtiössä. Positiiviseen tulokseen vaikuttivat hyvänä pysyneet käyttöasteet sekä se, että pitkästä aikaa yhtään rakennusta ei ollut peruskorjauksessa, vaan kaikki rakennukset olivat vuokrakäytössä. Tuloksessa on mukana myös positiivisesti vaikuttavia kertaeriä, kun edellisvuonna niillä oli lähinnä miinusmerkkisiä vaikutuksia.

Tulosta rasittavat ravintolatoiminnan tappiot, suuret poistot sekä korkeat korkokustannukset. Konsernissa myös osakkuusyhtiöiden tulokset vaikuttavat negatiivisesti. Meille oleellinen toiminnan mittari, käyttökate, kehittyi positiivisesti vuonna 2023.

JYY-konsernin käyttökate on kehittynyt positiivisesti viime vuosien notkahduksen jälkeen (pylväsdiagrammi)
JYY-konsernin käyttökate 2020-2023

Korkokulujen kasvua oli ennakoitu

Ravintolatoiminta jatkoi kokonaisuudessaan tappiollisena, mutta positiivista kehitystä tapahtui sekä lounasravintolan että Ilokivi Venuen puolella. Molemmat pystyivät parantamaan tulosta merkittävästi edellisestä vuodesta.

Korkokulujen osattiin odottaa kasvavan edellisestä vuodesta ja näin ollen vuoden 2023 budjetti tehtiin hieman varovaisesti näiltä osin. Korkomenot tosiaan kasvoivat paljon ja ylittivät budjetin sekä konsernissa että emoyhtiössä, joskin kasvua hillitsivät voimassa olevat korkosuojaukset. Näihin olosuhteisiin nähden tulos säilyi hyvällä tasolla sekä konsernissa että emoyhtiössä.

JYY-konsernin kokonaistuotot ovat kasvaneet tasaisesti vuodesta 2020 (pylväsdiagrammi)
JYY-konsernin kokonaistuotot 2020-2023
JYY-konsernin taseen loppusumma (pylväsdiagrammi)
JYY-konsernin taseen loppusumma 2020-2023

Projektit vauhdittavat JYYn ja Soihdun henkilöstötyön, tiedonhallinnan ja ilmastotyön kehitystä

Vuoden 2023 aikana ryhdyimme kehittämään HR-toimintojamme. Kehitystyön tavoitteena on luoda JYYlle henkilöstöstrategia ja -politiikka ja projektia onkin käynnistelty useammalla rintamalla. Lisäksi haluamme kirkastaa Soihdun ja JYYn työnantajamielikuvaa sekä kehittää työyhteisöviestintää. Konsernin tietoturvaa ja ja ICT-hallintoa koskeville kehitysprojekteille on määritelty tavoitteet ja aikataulut. Projektit jatkuvat pitkälle vuoteen 2024.

Määrätietoista työtä ilmastovaikutuksemme pienentämiseksi jatketaan vuonna 2024. Tavoittelemme 10 % lisäystä omaan aurinkovoimatuotantoomme sekä koko Soihtu Vehkakujan kohteen saattamista asuntokohtaisen veden kulutusmittauksen piiriin.

Soihtu tavoittelee 10% lisäystä aurinkovoiman tuotantoon ja koko Soihtu Vehkakujan kohteen 166 asunnon  asuntokohtaista vesimittarointia.
Soihdun ilmastotavoitteita 2024