Kuinka Soihtu syntyi? Tarina brändin takana

JYYn liiketoiminta on nyt Soihtu

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan liiketoiminta on kesäkuusta 2020 alkaen nimeltään Soihtu. Uutta brändiä rakennettiin vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Prosessin yhteydessä järjestettiin työpajoja, kyselyjä sosiaalisessa mediassa sekä pop-up-tyyppisiä tilaisuuksia Kortepohjan ylioppilaskylässä asuville opiskelijoille.

”Tavoitteena oli yhteisöllinen prosessi, jonka kuluessa liiketoiminnan työntekijät, opiskelijat sekä JYYn edunvalvonnan edustajat pääsevät esittämään omia näkemyksiään. Työn kuluessa kävimme brändiuudistusta läpi perusteellisesti monista eri näkökulmista”, kertoo viestintäpäällikkö Mari Lähteenmäki.

Uudistuksen taustalla on liiketoimintastrategia. Jo sen työstämisen aikana syntyi vaikutelma, että JYYn liiketoiminnan organisaatio on ollut ulospäin miltei näkymätön ja vailla profiilia.

Brändityön kuluessa pystyttiin ensi kertaa sanoittamaan liiketoiminnan keskeiset tehtävät. Liiketoiminta tukee ja täydentää ylioppilaskunnan ydintoimintaa huolehtimalla JYYn kiinteistöomaisuuden arvon säilymisestä ja kasvusta. Tehtävän toteuttamiseksi liiketoiminta tuottaa ravintola-, tapahtuma- ja juhlapalveluja Ilokivessä sekä vuokraa, hallinnoi, ylläpitää ja kehittää JYYn kiinteistöjä.

”Tiivistäen voi sanoa, että Soihdun tehtävä on luoda edellytyksiä opiskelijoiden hyvälle arjelle ja yhteisöllisyydelle”, Lähteenmäki pohtii.

Lähteenmäen mukaan liiketoiminnan oma brändi on välttämätön, jotta JYYn liiketoiminta voi kasvaa ja vahvistua. Brändi edistää JYYn liiketoiminnan tunnettuutta ja viestii kaupunkilaisille siitä, että JYY on omalta osaltaan mukana kehittämässä Jyväskylän kaupunki- ja palvelurakennetta.

”Liiketoiminnan kasvu puolestaan luo taloudellista vapautta JYYn edunvalvonnalle vahvistaen sitä kautta opiskelijoiden arjen hyvinvointia.”

Liiketoiminnan Soihtu-brändi syntyi 2019 syksyllä, minkä jälkeen sitä lähdettiin työstämään käytännön tasolle. Kun JYYn hallitus ja edustajisto olivat hyväksyneet Soihtu-brändin, työtä oli helppo lähteä viemään eteenpäin. Brändi oli tarkoitus julkistaa jo keväällä 2020, mutta koronapandemian vuoksi uuden ilmeen ja nimen käyttöönottoa lykättiin.

Uusi brändi tehostaa viestintää

Roosa Hämäläinen toimi vuonna 2019 JYYn hallituksen varapuheenjohtajana ja konsernivastaavana. Hän oli mukana yhdessä kahden muun opiskelijaedustajan, Jiri Honkalan ja Topias Peltosen, kanssa brändityöpajoissa.

”Uudistus oli pakko tehdä, sillä liiketoiminnalla ei ollut välineitä erottua sidosryhmien suuntaan. Niin suurelle yleisölle kuin jopa monille opiskelijoille on ollut epäselvää, mikä organisaatio vastaa Kortepohjan ja Vehkakujan kiinteistöistä tai Ilokiven lounasravintolan toiminnasta. JYYn liiketoiminta on välillä sekoitettu myös Jyväskylän yliopistoon”, Hämäläinen sanoo.

Hämäläisen mukaan Soihtu-brändi tehostaa liiketoiminnan viestintää.

”Uskon, että sidosryhmien lisäksi myös opiskelijat hahmottavat jatkossa aikaisempaa paremmin, kuka ylläpitää ylioppilaskunnan kiinteistöjä, rakennuttaa uusia asuntoja yliopisto-opiskelijoille ja kehittää opiskelija-asumisen yhteyteen arkea helpottavia palveluita ja co-working-tiloja.”

”Mielestäni Soihtu-brändi on onnistunut. Se on nykyaikainen ja raikas, mutta samalla ylioppilaskunnan historiaa henkivä”

Roosa Hämäläinen

Symbolin juuret ovat 1930-luvulla

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan käyttämällä logolla on pitkä historia. Liikemerkin on piirtänyt alkujaan Jyväskylän kasvatustieteellisen korkeakoulun piirustuksen ja käsityön lehtori Toivo Ojala vuonna 1937. Hänen käsialaansa on myös Jyväskylän yliopiston logon alkuperäinen versio, jossa liekit leiskuivat jyväseppeleen ympäröiminä. Sittemmin yliopisto on uudistanut liikemerkkiään.

JYY käyttää edelleen Ojalan piirtämää alkuperäistä tunnusta. Ojalan JYYlle suunnittelema logo sisältää kaksi kehää, joiden sisällä palaa valon soihtu. Sisempi, yhtenäinen kehä symboloi tulevien opettajien kasvattajan työn vakaumusta. Ulompi jyväkehä puolestaan symboloi kasvatustyön hedelmiä.

Ojala itse selvensi 1950-luvulla, että jyväelementit ovat peräisin Lauri Pohjanpään Kylvömies-runon viimeisestä säkeistöstä: ”Siunatut ovat sinun askeleesi, kylvömies, sä kylvät elämää! Uudet keväät, uudet syksyn sadot kultaisina kerran jälkees jää.”

JYYn logon keskeinen symboli, soihtu, on nyt saanut uuden elämän liiketoiminnan brändissä. Uuden brändin juuret ovat siis vahvasti ylioppilasliikkeessä ja Jyväskylän yliopistossa.

Artikkeli on julkaistu aiemmin JYYn liiketoiminnan v. 2019 vuosikertomuksessa.

Teksti: Timo Sillanpää | Valokuva: Petteri Kivimäki

Ajankohtaista

Asukaslehti Kylä Tenant magazine Kylä

Yhdessä heittäytymistä

, , , , / 20.11.2024

Teksti: Jenni Kirkkomäki | Kuva: Tiitu Design Ilmeitä, eleitä, kuuntelua, reagointia ja kokeilua. Näiden ympärille rakentuu improvisaatioteatteri. Yksinkertaistetusti improvisaatiossa kohtaukset ja tarinat syntyvät ilman käsikirjoitusta....

Meidän kaupunkitilamme

, , , / 15.11.2024

Teksti: Jenni Kirkkomäki | Kuvat: Tiitu Design  Kirkkopuiston kulmalta Seminaarinmäelle levittyvä Yläkaupunki on Ilokivi Venue managerin sijaisena työskentelevän Eeva Halkosaaren lempipaikka Jyväskylässä. Eeva puhuu Yläkaupungin...

Ilmakuva Kortepohjan ylioppilaskylästä pohjoisen suuntaan. Kuva: Jenna Pigg

Jyväskylän kaupungin AVOin kaupunkiympäristö -tunnustus 2024 on myönnetty Soihdulle

, , , , / 12.11.2024

Jyväskylän kaupunki myöntää vuosittain AVOin kaupunkiympäristö -tunnustuksen vetomaista ja kestävää rakentamista tai viihtyisää ympäristöä edistäneelle teolle, taholle, hankkeelle tai henkilölle. Vuoden 2024 tunnustuksen sai Soihtu,...