Asuminen uudiskohteessa
Iso osa Soihdun asuinkohteista on muutaman viime vuoden aikana peruskorjattuja taloja tai uudiskohteita. Uudiskohteessa ja Soihdun peruskorjatussa kohteessa asuminen eroaa asumisesta vanhemmassa talossa.
Jälkityöt minimoidaan, asukkaille ennakkotiedotteet
Soihtu pyrkii rakennuttamaan kohteet rakennusvaiheen aikana mahdollisimman valmiiksi, jotta jälkitöiden tai mittaus- ja säätötöiden vuoksi ei tarvitsisi käydä asunnoissa käyttöönoton jälkeen. Joskus kuitenkin saattaa syystä tai toisesta asuntoon jäädä puute, jota ei ole korjattu tai joka paljastuu vasta käyttöönoton jälkeen. Tällaiset työt pyritään hoitamaan mahdollisimman sujuvasti pois asukkaita ennakkoon tiedottaen ja asuminen huomioiden.
Lämmönsäädön tarkastelu ensimmäisellä lämmönsäätökaudella
Kun asukkaat ovat päässeet muuttamaan uuteen taloon ja talo on käytössä ensimmäistä talvea, suoritetaan koko talossa lämmitysjärjestelmän hienosäätö. Lämmitysjärjestelmän säätö kuuluu rakennusurakan toteuttajalle. Säädön onnistuminen vaatii pidemmän pakkasjakson, jolloin lämpötila on reilusti pakkasella useamman päivän ajan. Kun pitkän aikajakson sääennuste näyttää sopivalta, vuokranantaja tai urakoitsija ilmoittaa asukkaille ennakkoon (lain määräämä väh. 14 vrk) asunnossa tehtävistä säätötoimista. Säätöön liittyy yleensä useampi käynti asunnossa useamman päivän aikana, jotta muutokset saadaan tasaantumaan ja lämmitys jakaantuu mahdollisimman tasaisesti koko talon asuntojen välillä.
Yksi vuosi vastaanotosta: Takuuajan välitarkastus
Kohteen vastaanotosta alkaa sopimuksen mukainen kahden vuoden takuuaika, jonka aikana rakennussuorituksessa havaitut virheet ja puutteet kuuluvat kohteen toteuttaneen urakoitsijan vastuulle. Takuuajan virheet ja puutteet kootaan ja korjataan pääsääntöisesti kootusti.
Yksi vuosi vastaanotosta tehdään ns. välitarkastus, jossa selkeät esiin tulleet puutteet korjataan ensisijaisesti yleisten tilojen osalta. Asuntoihin mennään välitarkastuksissa lähinnä asukkaiden pyynnöstä. Ensimmäisen vuoden takuukorjaukset toteuttaa urakoitsija yhdessä omien aliurakoitsijoidensa kanssa sovitussa aikataulussa.
Kaksi vuotta vastaanotosta: Varsinainen takuutarkastus
Kaksi vuotta kohteen vastaanoton jälkeen pidetään varsinainen takuutarkastus, jossa Soihdun valvoja kiertää myös kaikki asunnot läpi virheiden varalta. Tässä vaiheessa asukkaisiin ollaan yhteydessä kyselyllä ennen tarkastuskierrosta, sillä asukkailta kysytään havainnot mahdollisista korjattavista asioista asunnossa.
Tarkastuskierroksista ilmoitetaan aina ennalta asukkaille. Tarkastusten pohjalta urakoitsija toteuttaa korjaustyöt sovitussa aikataulussa. Korjaustöiden aikatauluista tiedotetaan asukkaita ennalta joko Soihdun tai urakoitsijan kautta. Korjausten jälkeen suoritetaan vielä uusi tarkastuskierros, jossa käydään harkinnan mukaan myös asunnoissa joko pistokoemaisesti tai järjestelmällisesti, riippuen korjattavasta asiasta.
Asukas voi tehdä huomiostaan huoltopyynnön koska vain
Vaikka kaksi vuotta on rakennuksen mittakaavassa lyhyt hetki, on se ihmisen mittakaavassa pitkä aika. Niinpä uuden talon asukkaan ei suinkaan tule sietää asumisen haittaa tai lisävaurioita aiheuttavaa vikaa asunnossaan. Pienistä ja isoista vioista kannattaa aina tehdä huoltopyyntö vikailmoituslomakkeella. Soihtu Kiinteistöhuolto käsittelee kaikki saapuneet sähköiset huoltopyynnöt mahdollisimman pian niiden saavuttua.
- Huoltopyynnöt Soihdun kohteissa jakautuvat takuutöihin ja tavanomaisiin huoltotöihin.
- Tavanomaiset huoltotyöt Soihtu Kiinteistöhuolto toteuttaa osana päivittäistä huoltosopimusta ja järjestää tehtävät kiireellisyyden perusteella.
- Takuutyöt kuuluvat rakennusurakoitsijan eli talon rakentaneen yrityksen vastuulle. Takuutöiden huoltoprosessi poikkeaa tavanomaisesta huoltoprosessista. Takuun piiriin kuuluvissa töissä rakentajayrityksen takuumestari käsittelee urakkaan kuuluvia korjaustöitä isompina kokonaisuuksina ja tilaa tekijän paikalle. Tällaisessa tilanteessa asukkaan kokemus voi olla, että uuden talon huoltopyyntöön ei olla vastattu ja vika aiheuttaa harmia arjessa. Asumista merkittävästi haittaavat tai mahdollisia lisävaurioita aiheuttavat puutteet korjataan viipymättä. Toisinaan esimerkiksi tuotteiden toimitusajat vaikuttavat pienenkin oloisen korjaustyön toteutusaikaan.
Soihdun asukkaan vastuulla on myös vuokralaisia koskevan lainsäädännön velvoittamana ilmoittaa asunnossa esiin tulevat viat ja tehdä sähköinen huoltopyyntö havaitessaan niitä. Viimeistään kootussa takuukyselyssä kannattaa ottaa esiin kaikki asunnossa asumisaikana esiin tulleet puutteet. Merkittävää haittaa tai lisävaurioita aiheuttavat viat kannattaa ilmoittaa saman tien niitä huomatessaan, eikä odottaa takuukyselyyn asti.
Ajankohtaista
Valokuituverkko tulossa Soihdun asuinkohteisiin – vuokrasopimusehtoja päivitetään
Soihdun asukasverkko uudistuu vuodenvaihteessa. Uudistus ei aiheuta asukkaille lisäkustannuksia ja Internet-yhteyden nopeus pysyy vähintään nykyisellä tasolla. Muutoksesta johtuen vuokrasopimusehtoja päivitetään.
Poikkea POP UP-pisteellä
Tule tapaamaan Soihdun henkilökuntaa Asumisen POP UP -pisteelle Rentukassa. Lokakuun POP UP -pisteet 14.10. ja 24.10. klo 12-15 Rentukassa.
Soihdun asukasverkko uudistuu vuodenvaihteessa 2024-2025
JYY (Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta) ja suomalainen valokuituyhtiö Lounea ovat sopineet tietoverkkoyhteyden rakentamisesta Kortepohjan ylioppilaskylän, Soihtu Korttelikylän ja Soihtu Vehkakujan asukkaille. Uudistus ei...