Paljon muutakin kuin asiakastukea

Teksti: Mari Lähteenmäki | Artikkelikuva: Anssi Kumpula

Tietojärjestelmäasiantuntija Matias Hämäläisen työpäivät ovat monipuolisia. Työ Soihdun ja sen omistajaorganisaation JYYn toimintaympäristöissä sisältää valvonnan, ylläpidon, kehityksen ja tuen tehtäviä.

”Asukkaille tuntuvin työmme osa on varmaankin tietoverkon toimivuus. Näkyvin osa saattavat olla talojen ja Ilokiven infonäytöt”, arvelee Matias.

Yksi asukkaan arkeen vaikuttavista asioista, joka ei kuitenkaan juuri koskaan näy asukkaille itselleen, on lähes päivittäin tapahtuva yhteydenpito JYUn Digipalveluiden kanssa. Soihdun asuinkohteiden verkkolaitteet omistaa Soihtu, joka vastaa asukkaan suuntaan Internet-yhteyden onnistumisesta. Asukkaiden Internet-yhteydet toteutuvat kuitenkin yliopiston verkkolaitteiden kautta.

”Kun on merkkejä siitä, että ongelma ei ole asukkaan omissa laitteissa, käymme läpi ensin Soihdun omat kaapeloinnit ja kytkennät, sitten olemme yhteydessä yliopistoon, joka valvoo Soihdun laiteverkkoa kylässä. Voimme usein tarjota yliopistolle hyvin yksityiskohtaista tietoa korjaustyön tueksi,” kuvailee Matias monivuotista yhteistyötä JYUn kanssa.

Matias kutsutaan usein asennustöihin, kun jonkun soihtulaisen työpisteelle tulee uusi laite, tai käyttöönotettavasta järjestelmästä on annettava henkilökohtaista koulutusta.

”Laitteiden asennustyöt ovat työssäni palkitsevimpia. Siinä näkee konkreettisesti oman työnsä jäljen, kun asiantuntija saa laitteen käyttöönsä ja pystyy tekemään työnsä, tai Rentukassa lähtee asiakas-wifi pelittämään. Siinä on sellainen suoran palkitsemisen meininki”, iloitsee Matias.

On kuitenkin sellaistakin työtä, mihin Matias Hämäläinen ei toivo enää törmäävänsä: suuret, odottamattomat vikatilanteet. Tällainen kriisi koettiin esimerkiksi talvella 2019 Jyväskylää vaivanneiden suurten sähkökatkojen yhteydessä.

Pienet sähkökatkot ovat kaupunkialueellakin mahdollisia, eräässä vaiheessa ne olivat Jyväskylässä jopa tavanomaisia. 2019 eräs katkos sähköverkossa kesti liian pitkään. Asukasverkon sähkönsyöttöä varmistaneen UPS-järjestelmän virta riitti puoleksi tunniksi. Sitten sekin loppui.
Kun sähköt taas palasivat, osa järjestelmästä onnistui käynnistämään itsensä uudelleen, mutta jotakin oli mennyt vikaan.

”Varttia vaille yksitoista illalla soi puhelin, että yksi asukasverkon tarvitsemista välttämättömistä palveluista ei enää käynnistynyt. Ruvettiin selvittämään, mitä pystytään tekemään, ja kuinka asukasverkon toiminta saadaan palautettua. Onneksi oli varmuuskopio, mutta oli se kuumottava prosessi”, kertoo Matias.

Vuoden 2019 poikkeuksellisista tapahtumista opittiin, ja nykyisin Soihdun asukasverkolle välttämättömät palvelut on varmistettu reaaliaikaisella varmuuskopioinnilla, joka mahdollistaa nopean palautuksen ilman pelkoa tietojen menettämisestä pitkänkään katkon aikana.

”En tosin toivo, että sama toistuisi”, alleviivaa Matias.

Haastattelun jälkeen tietojärjestelmäasiantuntijaa tarvitaan Ilokivessä, ja sen jälkeen on vielä hommia hoidettavana Kortepohjassa. Vain pieni siivu Matiaksen työstä, konkreettiset IT-tuen lähi- ja etätehtävät, ovat näkyvissä yleisölle – muu jää melko huomaamattomaksi seinien, laitetilojen ja laitteistojen sisälle. Soihdun työntekijät, asiakkaat ja asukkaat kokevat kuitenkin näiden töiden tulokset sujuvana arkena ja toimivina palveluina, vuoden jokaisena päivänä.

Ajankohtaista

Kalustetun asunnon keittiö, jossa neljän hengen ruokailuryhmä. Taustalla näkyy parveke.

Nyt on paras aika vaihtaa opiskelija-asuntoa

, / 2.5.2025

Tavanomaisesti touko-kesäkuu on aikaa, jolloin vapautuu runsaasti opiskelija-asuntoja, kun valmistuneet opiskelijat muuttavat toisaalle. Nyt onkin hyvä aika vaihtaa asuntoa, mikäli olet haaveillut toisenlaisesta asuntotyypistä. Tällä...

Jyväskylän ylioppilastalo Ilokivi auringonpaisteessa

Soihtu Asumisen palvelupiste suljettu muuton vuoksi 12.-30.5.2025

, / 28.4.2025

Soihdun toimipiste muuttaa toukokuun aikana Ylioppilastalo Ilokivelle, jonka vuoksi Soihtu Asumisen palvelupiste (Vehkakuja 2 B) on suljettu 12.-30.5.2025. Muuton aikana tavoitat palveluneuvojamme puhelimitse ja sähköpostitse. Myös kaikki...

Hymyilevä järjestyksenvalvoja avaa oven farkkutakkiselle asiakkaalle Ilokivi Venuen sisäänkäynnillä

Etsimme viestintäharjoittelijaa Ilokivi Venuen tapahtuma- ja kulttuurivenuen markkinointiin

, , , / 28.4.2025

Oletko opiskelijakulttuurin innokas kuluttaja etsimässä harjoittelupaikkaa viestintä-, kulttuuri- tai markkinointialalta?   Saatat olla etsimämme henkilö!  Ilokivi Venuen tiimissä on tarjolla tilaisuus suorittaa n. 3 kk...