Paljon muutakin kuin asiakastukea

Teksti: Mari Lähteenmäki | Artikkelikuva: Anssi Kumpula

Tietojärjestelmäasiantuntija Matias Hämäläisen työpäivät ovat monipuolisia. Työ Soihdun ja sen omistajaorganisaation JYYn toimintaympäristöissä sisältää valvonnan, ylläpidon, kehityksen ja tuen tehtäviä.

”Asukkaille tuntuvin työmme osa on varmaankin tietoverkon toimivuus. Näkyvin osa saattavat olla talojen ja Ilokiven infonäytöt”, arvelee Matias.

Yksi asukkaan arkeen vaikuttavista asioista, joka ei kuitenkaan juuri koskaan näy asukkaille itselleen, on lähes päivittäin tapahtuva yhteydenpito JYUn Digipalveluiden kanssa. Soihdun asuinkohteiden verkkolaitteet omistaa Soihtu, joka vastaa asukkaan suuntaan Internet-yhteyden onnistumisesta. Asukkaiden Internet-yhteydet toteutuvat kuitenkin yliopiston verkkolaitteiden kautta.

”Kun on merkkejä siitä, että ongelma ei ole asukkaan omissa laitteissa, käymme läpi ensin Soihdun omat kaapeloinnit ja kytkennät, sitten olemme yhteydessä yliopistoon, joka valvoo Soihdun laiteverkkoa kylässä. Voimme usein tarjota yliopistolle hyvin yksityiskohtaista tietoa korjaustyön tueksi,” kuvailee Matias monivuotista yhteistyötä JYUn kanssa.

Matias kutsutaan usein asennustöihin, kun jonkun soihtulaisen työpisteelle tulee uusi laite, tai käyttöönotettavasta järjestelmästä on annettava henkilökohtaista koulutusta.

”Laitteiden asennustyöt ovat työssäni palkitsevimpia. Siinä näkee konkreettisesti oman työnsä jäljen, kun asiantuntija saa laitteen käyttöönsä ja pystyy tekemään työnsä, tai Rentukassa lähtee asiakas-wifi pelittämään. Siinä on sellainen suoran palkitsemisen meininki”, iloitsee Matias.

On kuitenkin sellaistakin työtä, mihin Matias Hämäläinen ei toivo enää törmäävänsä: suuret, odottamattomat vikatilanteet. Tällainen kriisi koettiin esimerkiksi talvella 2019 Jyväskylää vaivanneiden suurten sähkökatkojen yhteydessä.

Pienet sähkökatkot ovat kaupunkialueellakin mahdollisia, eräässä vaiheessa ne olivat Jyväskylässä jopa tavanomaisia. 2019 eräs katkos sähköverkossa kesti liian pitkään. Asukasverkon sähkönsyöttöä varmistaneen UPS-järjestelmän virta riitti puoleksi tunniksi. Sitten sekin loppui.
Kun sähköt taas palasivat, osa järjestelmästä onnistui käynnistämään itsensä uudelleen, mutta jotakin oli mennyt vikaan.

”Varttia vaille yksitoista illalla soi puhelin, että yksi asukasverkon tarvitsemista välttämättömistä palveluista ei enää käynnistynyt. Ruvettiin selvittämään, mitä pystytään tekemään, ja kuinka asukasverkon toiminta saadaan palautettua. Onneksi oli varmuuskopio, mutta oli se kuumottava prosessi”, kertoo Matias.

Vuoden 2019 poikkeuksellisista tapahtumista opittiin, ja nykyisin Soihdun asukasverkolle välttämättömät palvelut on varmistettu reaaliaikaisella varmuuskopioinnilla, joka mahdollistaa nopean palautuksen ilman pelkoa tietojen menettämisestä pitkänkään katkon aikana.

”En tosin toivo, että sama toistuisi”, alleviivaa Matias.

Haastattelun jälkeen tietojärjestelmäasiantuntijaa tarvitaan Ilokivessä, ja sen jälkeen on vielä hommia hoidettavana Kortepohjassa. Vain pieni siivu Matiaksen työstä, konkreettiset IT-tuen lähi- ja etätehtävät, ovat näkyvissä yleisölle – muu jää melko huomaamattomaksi seinien, laitetilojen ja laitteistojen sisälle. Soihdun työntekijät, asiakkaat ja asukkaat kokevat kuitenkin näiden töiden tulokset sujuvana arkena ja toimivina palveluina, vuoden jokaisena päivänä.

Ajankohtaista

Kortepohjan ylioppilaskylässä peruskorjataan jo viides tornitalo

, , , / 21.6.2021

Soihtu, Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan omistama liiketoimintakokonaisuus, toteuttaa Kortepohjan ylioppilaskylässä viidennen tornitalon peruskorjauksen. Viides peruskorjattava talo, joka tunnetaan nimellä E-talo, sijaitsee Kortepohjan koulun välittömässä läheisyydessä. Toteutuksessa Soihdulle on tärkeää säilyttää Kortepohjan ylioppilaskylän eteläisen alueen rakennuskulttuurinen yhtenäisyys ja samalla parantaa talojen energiatehokkuutta ja pienentää talojen elinkaaren aikaista hiilijalanjälkeä. Kestävän kehityksen mukainen toteutus on Soihdulle arvovalinta. E-talon urakan toteuttaa jyväskyläläinen Rakennus-Kaseva Oy.

Ylioppilaskylän C-talon avainkortit vanhenevat 2.7.

, / 17.6.2021

Ylioppilaskylän C-talon avainkortit vanhenevat ja avainkortti/kortit pitää käydä vaihtamassa uusiin. Ylioppilaskylän C-talon asukkaiden avaimet vanhenevat 2.7.2021. Voit käydä vaihtamassa avainkorttisi SOIHTU ASUMISEN PALVELUPISTEELLÄ...

Ylioppilaskylän B-talon asuntojen lukot koodataan 21.6. – Asukas tarvitsee uuden avainkortin tuon jälkeen

, / 17.6.2021

Ylioppilaskylän B-talon avainkortit vanhenevat ensi viikolla. Lukkohuolto käy koodaamassa asuntojen lukot uusia kortteja varten maanantaina 21.6.2021. Lukon uudelleenkoodauksen jälkeen vanha avainkortti ei enää toimi asunnon oveen, joten sinun...