
Soihdun vuosi 2024
Vuoden 2024 onnistumisiamme siivitti entistä määrätietoisempi asukaspalautteen mittarointi ja tavoitteellinen työ yhteisten päämäärien saavuttamiseksi. Talousnäkymien epävarmuus loi varjoa muuten onnistuneeseen vuoteen.
”Saamamme tunnustukset ovat hyviä osoituksia Soihdun toiminnan oikeasta suunnasta. Jatkamme tulevaisuudessa edelleen kohteidemme kehittämistä.”
JYYn toimitusjohtaja Timo Lahtinen

Soihtu jatkaa matkaa kohti kannattavaa kestävää kasvua
Teksti: JYYn toimitusjohtaja Timo Lahtinen
Soihdun liiketoimintastrategian painopistealueena vuonna 2024 oli kannattavan kestävän kasvun varmistaminen. Vuoden 2024 talousnäkyvät olivat kuitenkin edelleen haasteelliset. Käyttökatteissa saavutimme kuitenkin tavoitteitamme hyvin.

Liikevaihtomme sen sijaan pieneni edellisestä vuodesta Ilokiven lounasravintolan liiketoimintakaupan vuoksi. Tuloksemme jäi negatiiviseksi korkokulujen ja suurien investointien poistojen painaessa tulosta.
Soihdun ja JYYn opiskelijaomistajien tehostamistoimenpiteistä huolimatta tapahtumaliiketoimintamme Ilokivi Venuella oli edelleen tappiollista.
Soihdun visionäärinen tavoite: Suomen parhaat elämisen ympäristöt
Liiketoiminnan strategisen visiomme tavoittelu on jatkunut hyvään suuntaan. Vuonna 2024 Jyväskylän kaupunki myönsi meille Avoin kaupunkiympäristö-tunnuksen Kortepohjan ylioppilaskylän ja Kortepohjan kaupunginosan kehittämisestä. Kun ARAn antama Vuoden parhaat neliöt -palkintokin saatiin Kortepohjaan vuonna 2024, voidaan todeta visiomme tavoittelun olevan oikealla tiellä. Saamamme tunnustukset ovat hyviä osoituksia Soihdun toiminnan oikeasta suunnasta. Jatkamme tulevaisuudessa edelleen kohteidemme kehittämistä ja asumisolosuhteiden parantamista.
Vuoden 2024 aikana laajensimme Soihdun johtoryhmän kokoonpanoa pysyvästi neljään. Tällä hetkellä Soihdun johtoryhmän muodostavat asumisen palvelupäällikkö, kiinteistöjohtaja, talousjohtaja sekä toimitusjohtaja. Arkipäivän tavoiteasetantaan käyttämämme OKR-tavoitejohtamismalli on sisäistetty Soihdulla entistä paremmin. Se toimii hyvin strategian kautta johdettujen vuosittaisten ja tertiileittäin asetettujen tavoitteiden arkipäiväistäjänä.
Kiitos jokaiselle Soihtulaiselle hyvästä tavoitteisiin sitoutumisesta ja asukkaidemme arjen hyväksi tekemästänne työstä. Myönteiset asiakaspalautteet ja valtakunnallisesti ja paikallisesti saadut tunnustukset kertovat työmme hyvästä jäljestä.
“Ylioppilaskylän pohjoisen tontin ensimmäisen hankkeen alustavaa suunnittelua jatkettiin, jotta rakentamisen käynnistäminen olisi mahdollista ajan ollessa oikea.”
Kimmo Moilanen, Soihdun kiinteistöjohtaja

Rakennuttajan tavoitteet asetetaan nyt harkiten
Teksti: Soihdun kiinteistöjohtaja Kimmo Moilanen
Asumista ja liiketilaa yhdistävän U-talon rakentaminen hallitsi Soihdun rakennuttamistoimintaa koko kertomusvuoden ajan. Kortepohjan ylioppilaskylän ytimeen rakentui 68 asuntoa Soihdun asukkaille sekä Subwayn ravintola ja Keskimaan Sale -päivittäistavarakauppa. Rakentaminen eteni hyvässä yhteistyössä päätoteuttaja Rakennusliike Soimu Oy:n sekä muiden yhteistyökumppanien kanssa. Kohteen rakennustyöt aloitettiin loppuvuodesta 2023 ja saatiin valmiiksi maaliskuussa 2025.
U-talon valmistuminen mahdollistaa Kortepohjan ylioppilaskylän alueen Pohjoisen korttelin kehittämisen. Tulevaisuudessa on suunnitteilla uudistaa alueen kiinteistökantaa vanhaa purkamalla ja nykyaikaista energiatehokasta uudisrakentamista toteuttamalla.

Muutokset rahoitusympäristössä vaikuttavat Pohjoisen tontin suunnitteluaikatauluun
Valtion tukeman asuntotuotannon rahoitusympäristö tiukentui vuoden aikana. Tämä edellyttää Soihdulta kiinteistökehityskohteiden entistä tarkempaa arviointia taloudellisuuden näkökulmasta, jotta edullisen opiskelija-asumisen hankkeiden toteuttaminen onnistuu myös tulevaisuudessa.
Koska opiskelija-asumisen investointitukea on haastavaa saada, joudumme aktiivisesti pohtimaan ylioppilaskylän pohjoisen tontin uudistamisen aikataulua ja rahoitusmallia. Ylioppilaskylän pohjoisen tontin ensimmäisen hankkeen alustavaa suunnittelua kuitenkin jatkettiin, jotta rakentamisen käynnistäminen olisi mahdollista ajan ollessa oikea.
Energiatehokkuuden lisääminen luo taloudellista kestävyyttä
Kiinteistöjen ylläpitotoiminnassa panostettiin edelleen energiatehokkuuden kehittämiseen. Asuntojen lämpötila-anturointeja lisättiin ja lämmityksen ohjaukseen otettiin käyttöön lisää älykkäitä ohjausjärjestelmiä, jotta asunnoissa saadaan ylläpidettyä entistä tasaisempaa lämpöä mahdollisimman taloudellisesti.

Aurinkosähkön tuotantoon investointiin asentamalla Kortepohjan ylioppilaskylän F-talon katolle aurinkopaneelikenttä. F-talon aurinkovoimala tulee käyttöön keväällä 2025, jolloin Soihdun kohteiden yhteenlaskettu aurinkoenergiakapasiteetti nousee yli 170 kWp:iin. Asennusvuotenaan F-talon aurinkopaneelikenttä ehti lisätä aurinkovoimalamme tuotantoa 6 %.
“HR-työlle on asetettu melko paljon tavoitteita tuleville vuosille, ja kun näiden asioiden kanssa edetään, uskomme olevamme tulevaisuudessa entistäkin parempi työpaikka.”
Jaakko Pelkonen, Soihtu, JYYn talousjohtaja

Osaamisen kasvattaminen luo onnistumisen mahdollisuuksia vaikeinakin aikoina
Teksti: Jaakko Pelkonen
JYY-konsernin vuosi 2024 oli taloudellisesti haastava. Tulos päätyi tappiolliseksi sekä konsernissa että emoyhtiössä. Emoyhtiössä tulos oli kuitenkin budjetoitua parempi. Tulosta rasittavat erityisesti korkea korkotaso ja viime vuosien suurista investoinneista johtuvat korkeat poistot. Myös yleiskulupuolella tapahtui kasvua edellisvuoteen nähden, erityisesti energiakuluissa. Vaikka tulokset painuivat tappiolliseksi, niin positiivistakin vuoteen mahtui. Kokonaistuotot ylittivät sekä edellisvuoden vertailukelpoiset että budjetoidut luvut. Myös asumisen käyttöasteet olivat ennätyskorkealla 98,09 % tasolla.


Koko konsernin henkilöstötyötä ohjaava strategia valmistui
JYY-konsernissa jatkettiin vuonna 2024 HR-asioiden aktiivista kehittämistä. Tärkeänä merkkipaaluna toteutimme organisaation historian (tiettävästi) ensimmäisen HR-strategian ohjaamaan henkilöstötyön kehitystä.
Olemme perustaneet koko organisaatiota edustavia työryhmiä kehittämään sekä HR-käytänteitä yleisesti että esihenkilötyötä. Vastaanotto on ollut positiivinen ja kehitystyöhön on saatu kaivattua rakennetta ja suunnitelmallisuutta.
HR-työlle on asetettu melko paljon tavoitteita tuleville vuosille, ja kun näiden asioiden kanssa edetään, uskomme olevamme tulevaisuudessa entistäkin parempi työpaikka.
IT-palveluiden sisäistys tuo suunnitelmallisuutta muuttuvassa maailmassa
Vuoden 2024 aikana sisäistimme IT-palvelut osaksi organisaatiotamme. Henkilöstömäärämme kasvoi kahdella ja uskomme vahvasti, että tämä antaa parhaat eväät IT-prosessien kehittämiseen ja ylläpitämiseen jatkossa. Tämän oleellisen ja tärkeän muutoksen vaikutus tuli testattua heti vuoden 2024 aikana, kun kaikissa kohteissamme toteutettiin suuri tietoverkkomuutos palveluntarjoajan vaihtuessa. Iso ja tarkkaan vaiheistettu projekti vaati paljon työtä erityisesti uudelta IT-osastoltamme, joka suoriutui työstä upeasti! Nyt asukkaidemme käytössä on huippunopeat ja toimintavarmat verkkoyhteydet.
”Uuden kyselytyökalun avulla olemme pystyneet tarttumaan asukkailta saamaamme palautteeseen entistä tehokkaammin.”
Jenna Pigg, palvelupäällikkö, Soihtu Asuminen

Soihtu Asuminen sai vuonna 2024 ennätysmäärän asuntohakemuksia
Teksti: Jenna Pigg
Opiskelijoiden tukimuutokset lisäsivät kertomusvuonna opiskelija-asuntojen kysyntää, ja tämä on näkynyt myös asuntojen hakemusmäärissä, joita Soihtu Asuminen käsitteli ennätykselliset 4981 kappaletta. Asuntojen käyttöaste vuonna 2024 oli 98,09 %.
Soihtu pyrkii vastaamaan opiskelija-asuntojen lisääntyneeseen kysyntään ja Kortepohjan ylioppilaskylän uusi U-talo valmistuikin huhtikuussa 2025.

Asukastyytyväisyyden seurannalla saadaan tietoa asumisen arjen kehittämiseksi
Kuluneiden kahden vuoden aikana Soihtu on määrätietoisesti kehittänyt asukastyytyväisyyden mittarointia. Uuden kyselytyökalun avulla olemme pystyneet tarttumaan asukkailta saamaamme palautteeseen entistä tehokkaammin.
Asukastyytyväisyyttä mitataan lyhyillä, säännöllisillä asukaskyselyillä sekä sisään- ja poismuuttokyselyillä, jotta saamme mahdollisimman ajankohtaista tietoa eri asuinkohteistamme. Palveluntarjoaja lähettää kyselyt asukkaille sähköpostitse tai tekstiviestitse kuukausittain – kuitenkin niin, että kukin asukas saa kyselyn vain kerran vuodessa. Säännöllisen kyselyn lisäksi asukkaat voivat milloin vain antaa meille palautetta nettisivuiltamme löytyvän palautelomakkeen avulla.
Asumisen palveluihin ollaan tyytyväisiä
Vuonna 2024 asukkaat ovat olleet tyytyväisimpiä asumisen palveluihin, asunnon kuntoon sekä asuinalueeseen. Vähiten tyytyväisiä asukkaat ovat olleet piha-alueiden talvihoitoon, yhteisten tilojen siisteyteen sekä huoltopyyntöjen käsittelyyn.
Käymme kyselyn tuloksia säännöllisesti läpi henkilöstön kesken ja pohdimme yhdessä ratkaisuja ja toimenpiteitä, jotta asukkaidemme arki paranisi entisestään.
Kehitämme työtämme pienillä ja suurilla muutoksilla
Vuoden 2024 aikana on muun muassa tehty muutoksia siivousjärjestelyihin, asuntojen ennakkotietojen jakamiseen sekä kilpailutettu ulkoalueista vastaava huoltoyhtiö. Kesäkuussa 2024 aloitimme moniammatilliset viihtyvyysauditoinnit, joiden tavoitteena on havainnoida yhteisten tilojen viihtyvyyteen, siisteyteen ja asukasviestintään liittyviä kehityskohteita. Auditoinneissa on ollut mukana myös asukastoimikunnan jäseniä.
Asukkaiden tiedonsaantia omien huoltopyyntöjensä etenemisestä pyritään tehostamaan Soihtu Kiinteistöhuollon uudella palvelumallilla, joka on otettu vaiheittain käyttöön alkuvuoden 2025 aikana.
Asukkaat toivovat naapureilta yhteisten sääntöjen huomioimista
Kyselyn lopuksi asukkailla on mahdollisuus antaa myös avointa palautetta asumiseen liittyvistä palveluista. Näistä palautteista saamme arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseksi.
Avoimissa kommenteissa korostui erityisesti ylioppilaskylän häiriökäyttäytyminen, jätteenkeräyspisteiden epäsiisteys, yhteisten tilojen siisteys sekä huoltopyyntöihin liittyvä viestintä. Erityisesti muiden asukkaiden käytös korostuu avoimissa palautteissa.
Kierrätys ja oikeaoppinen lajittelu huomioi naapurit ja ympäristön
Kierrätyksestä on viestitty asukkaille erilaisten kampanjoiden avulla. Lajitteluun liittyvää viestintää on kehitetty ja lisätty monin tavoin:
- lajitteluohjeet kiinnitetty pysyvästi keräyspisteille ja kalustettuna vuokrattaviin asuntoihin,
- jaettu lajitteluohjeet kaikille Soihdun asuntoon muuttaville asukkaille,
- viestitty oikeaoppisesta kierrätyksestä uutiskirjeissä, tiedotusnäytöillä, asukaslehdessä sekä sosiaalisessa mediassa.
Kertomusvuoden syksyllä asukastoimikunta toteutti Kortepohjan ylioppilaskylässä kierrätyshuonekokeilun, jonka toivottiin helpottavan uusien omistajien löytymistä käyttökelpoisille hyödykkeille.
Soihdun asukkaiden palautteita vuonna 2024
”Asunto ja koko ylioppilaskylä on ollut todella mukava ja käytännöllinen paikka asua. Varsinkin opiskelijaravintolan läheisyys on sekä muut palvelut, kuten kuntosali ovat helpottaneet yleistä elämistä huomattavasti. Välillä varsinkin viikonloppuna saattaa ulkoa kuulua hälinää, mutta tämä nyt vain kuuluu yleiseen elämiseen.”
”Rentukan edessä olevaa aukioita voisi käyttää paljon aktiivisemmin tapahtumiin. Suurimman osan ajasta se on hyvin autio. Verstaan tila on melko huono. Suurin osa työkaluista puuttuu.”
”Huoltopyyntöä tehdessä olisi kiva saada arvio, koska työ tehdään.”
”O-talon rapussa jatkuvasti asukkaiden jättämiä tavaroita. Huonekaluja, vaatteita yms. Tavaroita on sekä kerroksissa, että pohjakerroksessa rappujen alla.”
”Olen viihtynyt Soihdulla jo kolmatta vuotta. Naapurit, henkilökunta, palvelut ovat olleet mahtavia. Asuinympäristöllä on viihtyisyyttä, ja Soihtu on hyvällä sijainnilla.”
”Asuintalojen portaikkoon kertyy roinaa, jota ihmiset jättävät muuttaessaan pois. Olisi mukava, jos tästä ilmiöstä päästäisiin eroon.”
”Soihtu on tehnyt Kortepohjasta todella viihdyttävän asuinpaikan ja ympäristön. En ole koskaan ennen asunut saman kaltaisessa ympäristössä ja tämä on ihanaa vaihtelua.”
”Kuluneena vuonna oli hieman ongelmia kun lapset tulivat taloihin sisään ja sotkivat paikkoja. Siitä tulikin sähköposteja ja asiaan puututtiin. Roskiksilla on usein sekasorto ja kaikki eivät osaa käyttää pyykkitupia. Ehkä siis yleisiä järjestyssääntöjä voisi jotenkin valvoa. Pääosin kyllä erittäin mukava paikka asua!”
Vuoden 2024 kohokohtia

U-talo tuo koteja ja palveluja ylioppilaskylään
Teksti: Anni Pajari | Kuvat: Tiitu Design Ylioppilaskylän ytimeen, Kartanonkujan varteen rakennetaan parasta aikaa uutta kerrostaloa opiskelijoille ja opiskelijaperheille. Valmistuttuaan U-talo tulee palvelemaan uusien asukkaiden lisäksi koko…

Naapureista tuli ystäviä
Teksti: Anna-Leena Kauppila | Kuvat: Tiitu Design Kun Matti Heikkilä vuonna 2018 sai paikan Jyväskylän yliopistosta, valintakirjeessä muistutettiin myös asunnon hakemisesta. Matti on kotoisin Turusta eikä tuntenut Jyväskylästä ketään…

Meidän kaupunkitilamme
Teksti: Jenni Kirkkomäki | Kuvat: Tiitu Design Kirkkopuiston kulmalta Seminaarinmäelle levittyvä Yläkaupunki on Ilokivi Venue managerin sijaisena työskentelevän Eeva Halkosaaren lempipaikka Jyväskylässä. Eeva puhuu Yläkaupungin…