Kuinka Soihtu syntyi? Tarina brändin takana

JYYn liiketoiminta on nyt Soihtu

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan liiketoiminta on kesäkuusta 2020 alkaen nimeltään Soihtu. Uutta brändiä rakennettiin vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Prosessin yhteydessä järjestettiin työpajoja, kyselyjä sosiaalisessa mediassa sekä pop-up-tyyppisiä tilaisuuksia Kortepohjan ylioppilaskylässä asuville opiskelijoille.

”Tavoitteena oli yhteisöllinen prosessi, jonka kuluessa liiketoiminnan työntekijät, opiskelijat sekä JYYn edunvalvonnan edustajat pääsevät esittämään omia näkemyksiään. Työn kuluessa kävimme brändiuudistusta läpi perusteellisesti monista eri näkökulmista”, kertoo viestintäpäällikkö Mari Lähteenmäki.

Uudistuksen taustalla on liiketoimintastrategia. Jo sen työstämisen aikana syntyi vaikutelma, että JYYn liiketoiminnan organisaatio on ollut ulospäin miltei näkymätön ja vailla profiilia.

Brändityön kuluessa pystyttiin ensi kertaa sanoittamaan liiketoiminnan keskeiset tehtävät. Liiketoiminta tukee ja täydentää ylioppilaskunnan ydintoimintaa huolehtimalla JYYn kiinteistöomaisuuden arvon säilymisestä ja kasvusta. Tehtävän toteuttamiseksi liiketoiminta tuottaa ravintola-, tapahtuma- ja juhlapalveluja Ilokivessä sekä vuokraa, hallinnoi, ylläpitää ja kehittää JYYn kiinteistöjä.

”Tiivistäen voi sanoa, että Soihdun tehtävä on luoda edellytyksiä opiskelijoiden hyvälle arjelle ja yhteisöllisyydelle”, Lähteenmäki pohtii.

Lähteenmäen mukaan liiketoiminnan oma brändi on välttämätön, jotta JYYn liiketoiminta voi kasvaa ja vahvistua. Brändi edistää JYYn liiketoiminnan tunnettuutta ja viestii kaupunkilaisille siitä, että JYY on omalta osaltaan mukana kehittämässä Jyväskylän kaupunki- ja palvelurakennetta.

”Liiketoiminnan kasvu puolestaan luo taloudellista vapautta JYYn edunvalvonnalle vahvistaen sitä kautta opiskelijoiden arjen hyvinvointia.”

Liiketoiminnan Soihtu-brändi syntyi 2019 syksyllä, minkä jälkeen sitä lähdettiin työstämään käytännön tasolle. Kun JYYn hallitus ja edustajisto olivat hyväksyneet Soihtu-brändin, työtä oli helppo lähteä viemään eteenpäin. Brändi oli tarkoitus julkistaa jo keväällä 2020, mutta koronapandemian vuoksi uuden ilmeen ja nimen käyttöönottoa lykättiin.

Uusi brändi tehostaa viestintää

Roosa Hämäläinen toimi vuonna 2019 JYYn hallituksen varapuheenjohtajana ja konsernivastaavana. Hän oli mukana yhdessä kahden muun opiskelijaedustajan, Jiri Honkalan ja Topias Peltosen, kanssa brändityöpajoissa.

”Uudistus oli pakko tehdä, sillä liiketoiminnalla ei ollut välineitä erottua sidosryhmien suuntaan. Niin suurelle yleisölle kuin jopa monille opiskelijoille on ollut epäselvää, mikä organisaatio vastaa Kortepohjan ja Vehkakujan kiinteistöistä tai Ilokiven lounasravintolan toiminnasta. JYYn liiketoiminta on välillä sekoitettu myös Jyväskylän yliopistoon”, Hämäläinen sanoo.

Hämäläisen mukaan Soihtu-brändi tehostaa liiketoiminnan viestintää.

”Uskon, että sidosryhmien lisäksi myös opiskelijat hahmottavat jatkossa aikaisempaa paremmin, kuka ylläpitää ylioppilaskunnan kiinteistöjä, rakennuttaa uusia asuntoja yliopisto-opiskelijoille ja kehittää opiskelija-asumisen yhteyteen arkea helpottavia palveluita ja co-working-tiloja.”

”Mielestäni Soihtu-brändi on onnistunut. Se on nykyaikainen ja raikas, mutta samalla ylioppilaskunnan historiaa henkivä”

Roosa Hämäläinen

Symbolin juuret ovat 1930-luvulla

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan käyttämällä logolla on pitkä historia. Liikemerkin on piirtänyt alkujaan Jyväskylän kasvatustieteellisen korkeakoulun piirustuksen ja käsityön lehtori Toivo Ojala vuonna 1937. Hänen käsialaansa on myös Jyväskylän yliopiston logon alkuperäinen versio, jossa liekit leiskuivat jyväseppeleen ympäröiminä. Sittemmin yliopisto on uudistanut liikemerkkiään.

JYY käyttää edelleen Ojalan piirtämää alkuperäistä tunnusta. Ojalan JYYlle suunnittelema logo sisältää kaksi kehää, joiden sisällä palaa valon soihtu. Sisempi, yhtenäinen kehä symboloi tulevien opettajien kasvattajan työn vakaumusta. Ulompi jyväkehä puolestaan symboloi kasvatustyön hedelmiä.

Ojala itse selvensi 1950-luvulla, että jyväelementit ovat peräisin Lauri Pohjanpään Kylvömies-runon viimeisestä säkeistöstä: ”Siunatut ovat sinun askeleesi, kylvömies, sä kylvät elämää! Uudet keväät, uudet syksyn sadot kultaisina kerran jälkees jää.”

JYYn logon keskeinen symboli, soihtu, on nyt saanut uuden elämän liiketoiminnan brändissä. Uuden brändin juuret ovat siis vahvasti ylioppilasliikkeessä ja Jyväskylän yliopistossa.

Artikkeli on julkaistu aiemmin JYYn liiketoiminnan v. 2019 vuosikertomuksessa.

Teksti: Timo Sillanpää | Valokuva: Petteri Kivimäki

Ajankohtaista

Yhteisöllisyys ja sen uudet muodot

, , / 18.9.2020

Yhteisöllisyys ei tarkoita ainoastaan yhteisiä mielenkiinnon kohteita ja yhdessä tekemistä – yhteisöllisyys koostuu monesta eri tekijästä. Yksi merkittävä osa yhteisöllisyyttä on osallisuus: kuinka juuri sinä voit vaikuttaa omaan yhteisöösi. Osallisuuden lisäksi oleellisia tekijöitä ovat luottamus, sitoutuminen, motivaatio sekä läheisyys. Yksikään näistä tekijöistä ei kuitenkaan onneksi ole paikkaan sidottuja.

Soihtu laajentaa palveluvalikoimaansa: Legendaarinen Ilokivi avaa alakerrassaan rennon kahvilan

/ 1.9.2020

Seminaarinmäen kampus saa uuden, yhteisöllisen oleskelupaikan, kun Ilokivi Venuen aukiolot laajenevat myös arkipäiville. Aikaisemmin keikkapaikkana ja tapahtumatilana toiminut Ilokiven alakerta, nykyiseltä nimeltään Ilokivi Venue, on syyskuun alusta alkaen avoinna myös arkipäivisin klo 12-17 ja tarjoaa kahvilapalveluita, kampuksen ainoan anniskeluravintolan, hengailutilan ja työskentelypaikkoja esimerkiksi läppärin kanssa saapuville asiakkaille.

Muutoksia jätepisteisiin

, / 21.8.2020

D-talon ja Lillukan välissä oleva jätteenkeräyspiste poistuu käytöstä maanantaina 24.8. Samalla otetaan käyttöön tilapäinen jätteenkeräyspiste E- ja G-talojen välissä. Jätteenkeräyspisteitä on siis tällä hetkellä B-talon...